Hamarosan bővülhet a Volvo modellpaletta

2004.10.06. 11:19

Évente 600 ezer autót szeretne eladni a svéd gyártó vezetése, de ez elképzelhetetlen a modellválaszték további bővítése nélkül. A lehetséges újdonságokról a Volvo termékstratégiájáért felelős alelnök, Lex Kerssemakers nyilatkozott néhány napja. Elmondta, hogy jelenleg három típus kifejlesztését és piacra dobását fontolgatják, amelyek közül kettő hatalmas eladás-növekedést hozhat. Mindhárom típusról hallhattunk pletykákat korábban, de ez az első alkalom, hogy hivatalos forrásból kapunk információkat róluk.

A legnagyobb méretű újdonság az S80 és a V70 közti űrt hivatott kitölteni. Valószínűleg egy kombi modellről van szó, amely tágasabb volna a V70-esnél is, és legalább heten férnének el benne, hasonlóan a VCC tanulmányhoz, de sem széltében sem hosszában nem volna nagyobb, mint a jelenlegi S80-as. Ezzel a modellel a Volvo létrehozná a Mercedes R-osztály egyik első konkurensét, ami méretei miatt elsősorban Észak-Amerikában számíthat jó fogadtatásra.

Egy másik lehetséges új modell az S40/V50 sorozatra épülő terepjáró lehet. Ez a jármű a BMW X3-as és a később bemutatkozó kisebbik Audi terepjáró ellenfele lehetne, és szintén az Egyesült Államok piacán számíthatna óriási sikerre. Kerssemakers elmondta, hogy egy hasonló modell tervezését egyszer már elkezdték a Land Roverrel közösen, de kiderült, hogy a brit márka stratégái teljesen másképp képzelték a közös modellt, mint a Volvo szakemberei, így ez a projekt végül kútba esett. Így a Volvo most újrakezdte a munkát, amely még a koncepció pontos meghatározásán sem jutott túl. "Még nem döntöttük el, hogy egy szabadidő-kombit készítsünk-e, amilyen az Alfa Romeo 156 Crosswagon, vagy egy valódi kis terepjárót az XC90 mintájára" - mondta az alelnök.

A harmadik lehetőség a paletta bővítésére egy kompakt Volvo bemutatása lehet, amit V30 illetve H30 néven emleget a szaksajtó, és aminek elkészítésére 2001-ben már ígéretet tett a Premier Automotive Group akkori vezére, Wolfgang Reitzle. Kerssemakers azonban már koránt sem ilyen határozott a típussal kapcsolatban: bár elismerte, hogy a típus igen előkelő helyen áll a Volvo kívánságlistáján, nem felejtette el megemlíteni, hogy egy ilyen kisebb modell arányaiban sokkal kevesebb profitot hozna, mint a nagyobb modellek. "A Volvo nem tömeggyártó, és nem biztos, hogy elegendő erőforrás áll a rendelkezésünkre egy ilyen típus piacra dobásához." A svéd gyártó még az 1990-es évek közepén felhagyott a kompakt modellek gyártásával, sőt, azóta az egykori 300-as 400-as sorozatokat előállító holland üzemet is eladta a Mitsubishi Motorsnak.

Kerssemakers szerint ugyanakkor más lehetőség is van a kereslet növelésére: a jelenlegi modellek változatainak gyarapítása. Egy ilyen lehetőség például, hogy az XC90 mellett más típusokban - így az S80-asban, sőt, akár a V70-esben is - bemutatják az új 4,4 literes V8-as motort. Az alelnök emellett azt is elmondta, hogy az új modellek bemutatásánál talán még fontosabb feladat a régebbi típusok megújítása, hogy minden Volvo modell kelendő maradjon, hiszen csak így növelhetik tovább az eladásokat. "Most az S60 és a V70 utódjának kifejlesztése az elsődleges feladatunk, hiszen ezektől a modellektől várhatjuk a legnagyobb nyereséget. Minden más csak ez után következik."

Végezetül érdemes megemlíteni a Volvo vezérigazgatójának, Hans Olov-Olssonn egy pár napja Párizsban tett nyilatkozatát. Eszerint cége hosszú távú célja, hogy lepipálja legnagyobb német és japán ellenfeleit, így a BMW-t, a Mercedest, az Audit és a Lexust, de nem a gyártási darabszám, sokkal inkább a nyereségesség, a növekedési ütem, valamint a gyártási minőség és az ezzel járó presztízs terén.