Aero-X: a Saab jövője?

2006.02.28. 09:57

Termetes, kétüléses kupétanulmánnyal találkozhat a közönség a Saab standján. Az autó köré költött mese most is a szokásos, a sajtóközlemény szerint a tervezők a skandináv formatervezési hagyományokból és a Saab repülőgépgyártó múltjából merítettek ihletet.


Galéria - kattintson a képre

A valóságban inkább ez utóbbi vonal érhető tetten: az egyben előrecsúszó tető az oszlopok nélküli panorámaablakkal és a ráfüggesztett, nyitáskor felhúzódó ajtókkal valóban a vadászrepülőgépek pilótafülkéjét idézi fel, ahogy a műszerfal kialakítása is. Belül egyetlen hagyományos műszert sem találni, a szükséges adatokat különleges térbeli üvegfelületekre vetíti az autó, ha éppen szükség van rájuk. A formaterv letisztult, de egyáltalán nem unalmas: a hosszú orr, az ereszkedő tetővonal és a sárvédők erőteljes domborulatai álló helyzetben is félelmetes erőt sugároznak.


Galéria - kattintson a képre

Az Aero-X ráadásul hatalmas: a hossza 4,675 méter, szélessége 1,918 méter, magassága 1,276 méter, tengelytávja pedig 2,795 méter. Ehhez képest a sok alumíniumnak és szálerősítésű műanyagnak köszönhetően nem is nehéz: üresen 1500 kilogrammot nyom. Az autó mozgatásához szükséges teljesítményt a GM új, 2,8 literes V6-osának egy különleges változata szolgáltatja. Az első tengely mögé helyezett motor 100%-os etil-alkohollal üzemel, és két, változó geometriájú turbófeltöltője révén elvben 400 lóerő, illetve 500 Nm-es csúcsnyomaték leadására képes.


Galéria - kattintson a képre

Az óriási teljesítményt egy hétsebességes, kézzel is kapcsolható automata váltón és az állandó összkerékhajtást biztosító hajtásláncon keresztül juttatják el a hatalmas – elöl 22, hátul 23 hüvelykes felnikre épülő – kerekekig. A megfelelő úttartásról az 50-50%-os tengelyterhelés-elosztáson kívül aktív lengéscsillapítással igyekeztek gondoskodni a Saab mérnökei. Ahogy az sejthető is, az Aero-X elvben igazán jól megy. A gyáriak szerint 4,9 másodperc alatt lenne képes elérni a 100 km/h-t, és a végsebességét elektronikusan kellene 250 km/h-ra korlátozni – a szimulációk szerint. Az autót ugyanis még nemigen próbálták ki, első útja rögtön a kiállítótérbe vezetett.

A Saab újabb tanulmányautójának persze nincs sok köze a mai szériagyártmányokhoz – kivéve talán a 9 5-öst idéző orr-részt – és úgy tudjuk, egy darabig még nem is lesz. Az eddig kiszivárgott hírek szerint ugyan lehetséges, hogy készítenek egy hasonló luxussportautót, ha a tanulmány fogadtatása megfelelő lesz, de a gyártás a legjobb esetben sem kezdődhet meg 2010 előtt, így nem az Aero-X lesz az a modell, amely megmenti a Saab márkát a vészes típushiánytól.