Felújították a Lamborghini Gallardót

2008.03.05. 10:21

Manapság már a sportkocsigyártók sem ülhetnek a babérjaikon nyolc-tíz évet egy-egy típus bemutatása után: a konkurenciát csak állandó fejlesztéssel lehet lőtávolon belül tartani. A Lamborghininél is tudják ezt, így a Gallardót a 2003-as bemutató óta már másodszor fésülik át a típust.

A legújabb változat az LP560-4 nevet kapta. A típusjelzés, ahogy azt a márka ismerői talán sejtik is, a motor teljesítményére utal: a Gallardóba az Audi S8-asból már ismert 5,2 literes V10-es motor 560 lóerős és 540 Nm csúcsnyomatékú változata kerül.


Az eddig használt ötliteres tízhengereshez képest 40 lóerő és 30 Nm a többlet, ami már a menetteljesítmény-adatokban is jelentkezik: az LP560-as 3,7 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-s tempót, 0-ról 200-ra 11,8 másodperc alatt katapultál, a végsebessége pedig 325 km/h-ra nőtt. Talán nagyobb teljesítményt is kihozhattak volna az új V10-esből, de nem ez volt az egyetlen cél. A fogyasztást is csökkenteniük kellett a mérnököknek, és ez állítólag sikerült is, a gyári adatok szerint a felújított Gallardo akár 14 liter benzinnel is megtehet 100 kilométert vegyes ciklusban, ami az előd 17 literéhez képest valóban komoly előrelépésnek tűnik.

Az erősebb motor miatt talán nem is bajlódtak volna a Lamborghininél az új elnevezés kitalálásával, de az LP560-4 külsején is sokat változtattak. Rövidebb és szélesebb első fényszórókat kapott az autó, a lökhárítóját pedig a Reventón tanulmányéhoz hasonlóra cserélték. Hátul is teljesen új, alacsonyabb és szélesebb lámpákat szereltek az autóra, és a motorháztetőt is átszabták, rácsok helyett üvegtető fedi a motort, így a V10-es Lamborghini-feliratú légszűrőházait bárki megcsodálhatja kívülről is.


A motoron és a külső elemeken kívül néhány kevéssé feltűnő, de az autó vezethetősége szempontjából lényeges részlet is változott. Ilyen az átdolgozott hátsó futómű, illetve a hatékonyabb fékrendszer, amely többféle is lehet. Az alapmodellhez acéltárcsás szerkezet jár, elöl 8, hátul 4 dugattyús féknyergekkel, de az LP560-as kerámia féktárcsákkal is megrendelhető: ebben az esetben az első fékek átmérője 365 helyett 380 mm, viszont egy másik, 6 dugattyús féknyereg gondoskodik a lassításukról.

Úgy tudjuk, a Gallardo LP560-4 egy ideig még együtt készül a régi, ötliteres motorral hajtott elődjével, de később valószínűleg ugyanúgy felváltja azt, mint a Murcielago alapváltozatát az LP640-es. A Gallardo eddig is meglehetősen sikeres volt saját kategóriájában - a bemutató óta mintegy 7100 példányt vásároltak belőle, méghozzá úgy, hogy az eladások évről évre növekszenek -, de a Lamborghini vezetése egyértelműen arra számít, hogy a felújítás tovább növeli az érdeklődést a típus iránt.