Az ötütemű benzinmotoré vagy a kétütemű dízelé a jövő?

2009.08.12. 13:39

Bár a brit Ilmor Engineeringet a Mercedes számára fejlesztett F1-es motorok tették közismertté, a cég most egy új, szériaautókba szánt motor prototípusát készítette el. A saját terminológiájukban ötütemű motorként hívott konstrukció érdekessége, hogy háromhengeres, ám csupán a két szélső hengerében zajlik égés.

ilmor5utem

A fejlesztők által ígért kiváló hatásfok alapját az szolgáltatja, hogy a kipufogógázzal távozó energiát tovább hasznosítja a középső, harmadik hengerben: itt egy újabb munkavégzési ütem vár a forró gázokra – innen a név. A motoron turbófeltöltést is alkalmaznak, 3 baros abszolút nyomáson, vagyis a kipufogógáz kizsigerelése maximális. A 700 köbcentiméteres háromhengeres prototípusból 130 lóerőt tudtak kihozni.

A fejlesztők szerint a motor kiválóan alkalmas lesz mind hagyományos, mind hibrid hajtásláncokhoz: az autóba építendő példányoknál a cél a 150 LE/liter fajlagos teljesítmény, ami egyedülálló teljesítménysűrűség a benzinmotorok körében. Az ötütemű előnye, semmilyen új technológiát nem alkalmaznak, ami eltérne a mostani motorokétól, még a szelepvezérlés is teljesen szokványos.

A Gerhard Smitz által kitalált alapelv kicsit hasonlít a Toyota hibridek benzinmotorjánál alkalmazott Atkinson-ciklusra, amely szintén azzal képes jobb hatásfokot elérni, mint a hagyományos benzinmotorok, hogy a sűrítés és a terjeszkedés aránya eltérő. Az Ilmor-féle koncepció esetében azonban a terjeszkedés aránya jóval nagyobb, eléri a dízelekét, és a fajlagos fogyasztás is azokét közelíti.

A hasonló új ötletek hátterében az áll, hogy az autóipar még lát fantáziát a belső égésű motorokban – már csak azért is, mert az elektromos autó csupán álom a megfelelő akkutechnológia nélkül, a hibrid drága és korlátozottak az előnyei, a hidrogénhajtás pedig rövid távon kivitelezhetetlen a nem létező kúthálózat és drága előállítás miatt.

Talán nem is meglepő, hogy nem sokkal az Ilmor bejelentése előtt egy másik kis fejlesztő cég, az EcoMotors is bemutatott egy új koncepciót, az OPOC-motort (Opposed-Piston Opposed-Cylinder). Ez egy kétütemű turbódízelmotor, az elfeledett ellendugattyús forgattyús mechanizmussal.

ecomotors1

A VW motorfejlesztésének egykori vezetője, Peter Hofbauer professzor által irányított EcoMotors szerint ezzel a technikával feleslegessé válik a szelepvezérlési mechanizmus, az alkatrészek száma a felére csökken. A bokszer-jellegű (valójában 180 fokos V-) elrendezés a helyigényt csökkenti, ugyanakkor egy kéthengeres modul kiegyensúlyozottsága egy négyhengeresével egyenértékű. A motor minden egyes kilogrammjából 2,2 lóerőnyi teljesítmény ígérnek. Az első kísérleti példány 325 lóerős és 860 Nm-t a nyomatéka, sajnos, a lökettérfogatot nem árulták el.