Túl sok az ötcsillagos az új EuroNCAP törésteszten

2009.08.26. 14:28

Lassan ideje volna néhány plusz csillagot is bevezetni: nyolcból hét autó kapta meg a legjobb minősítést, pedig volt, amelyik nem is érdemelte meg igazán. Az EuroNCAP ezúttal a Citroën C3-ast, a Honda Insightot, a Kia Sorentót, a Renault Grand Scenicet, a Skoda Yetit, a Subaru Legacyt, a Toyota Prius III-ast és az új VW Polót vizsgálta meg biztonsági szempontból. Az összes autó közül csak a C3-as kapott négy csillagos összesített értékelést, méghozzá úgy, hogy nem is ezé a típusé volt a legrosszabb törésteszt-eredmény.

Ahogy korábban már többször megemlítettük, erősen torzítja az eredményeket az újonnan bevezetett Safety Assist értékelési kategória. A C3-as is itt vérzett el, mivel kisautóként gyengébb alapfelszereltséggel érkezik – konkrétan nem széria benne az ESP – mint a többi vizsgált modell, így csak 40%-ot kapott, pedig a 83%-os frontális ütközési, és a 74%-os oldalütközési osztályzatnál van rosszabb a mezőnyben. A Subaru Legacy konkrétan 79/73%-os eredménnyel tört, viszont gazdagabb biztonsági felszereléssel érkezik, ami 71%-ot, és egy ötödik csillagot ért.

A legtöbb új autó még mindig elég gyengén teljesít a gyalogosgázolási teszteken, kivéve a turcsi orrú Insight és Prius modelleket, de úgy néz ki, ezek nem igazán számítanak bele az összesítésbe: gyakorlatilag mindegy volt, hogy egy típust ebben a számban 76, vagy 41%-ra értékeltek. Az vizsgált modellek passzív biztonságán ugyanakkor látszik, hogy a gyártók manapság már komolyan foglalkoznak a kérdéssel: a frontális ütközési teszteken 79 és 92, az oldalütközési teszteken 73 és 86% között mozogtak az eredmények.

A vizsgált modellek részletesebb értékelését rövidesen elolvashatják törésteszt rovatunkban.