Buborékban gurulni – ez a jövő?

2010.03.24. 11:44 Módosítva: 2010-03-24 11:44:41

A General Motors szerint húsz év múlva már csak ilyen kétszemélyes, kétkerekű kapszulákban utazhatunk, a hagyományos autózásnak vége lesz. Két évtizede persze már voltak hasonló jóslatok, de egyik sem vált valóra.

Az amerikai óriáscég és kínai partnere, a SAIC a Shanghai World Expo idejére több ilyen járműtanulmányt is elkészít, és úgy tálalják, mint a jövő közlekedési eszközét. A tervezők szerint 20 év múlva a Föld népessége elérheti a 8 milliárd főt, és az emberek mintegy 60%-a túlzsúfolt nagyvárosokba kényszerül, így azonban még kevesebb lesz a hely, pedig a mai metropoliszok is alig tudják kielégíteni a lakosság közlekedési igényeit. A megoldás egy újfajta járműkategória megteremtése lenne, amely kevés helyet foglal, de nagyrészt kiválthatja a jelenlegi személyautókat.

Az EN-V (a rövidítés hálózatos elektromos járművet jelent) persze inkább az elektromos rollerek alternatívája lehet, mint egy mai személyautóé. A fura, rövid és magas, nagyrészt műanyagból készített, 500 kg körüli tömegű szerkezet, amelyet a Segway segítségével kifejlesztett kétkerekű, egyensúlyozni képes platformra építenek, a beépített Li-ion akkumulátor-csomaggal egy töltéssel mintegy 40 kilométer megtételére lenne képes. Két, viszonylag szűkös ülést tartalmaz, de csupán minimális csomagszállító kapacitással rendelkezik. Az igazi újdonság azonban nem is az elektromos hajtás vagy a szokatlan felépítés, hanem hogy a jármű folyamatosan kommunikál az áramszolgáltatóval, így jelzi, hogy mikor alacsony az elektromos hálózat terhelése, azaz mikor tölthető a legolcsóbban a jármű. A GM egyelőre háromféle tervet készített: a Xiao Ausztráliában, a Jiao Európában, a Miao pedig Kaliforniában készült. Különbség persze elsősorban a karosszéria műanyag elemeinek kialakításában van a három változat között, műszakilag mindhárom azonos kialakítású lesz.

Az új járműkoncepciót május elsején állítja ki a GM és a SAIC először élőben, bár azt egyelőre nem tudni, hogy a járművek működőképesek lesznek-e, vagy csupán szépen kidolgozott maketteket láthat a közönség Sanghajban.