A szemmel nem verni kell, hanem kormányozni

2010.04.24. 15:26
2716335230

Német kutatók Berlinben mutatták be azt az autót, melyet a kezek segítsége nélkül, csupán a sofőr szemmozgásaival is kormányozni lehet. Raul Rojas, a kutatás vezetőjének elmondása alapján a kifejlesztett műszer folyamatosan monitorozza a szemgolyó mozgásait, majd továbbítja azt a kormányt tekerő robotnak. Így végül arra haladhat az autó, amerre a pilóta a szemeit forgatja.

Az új technológiát egy Dodge Caravanba szerelték be, mely a berlini reptéren cikázott e hét pénteken. Az eyeDriver-nek nevezett robot egészen 50 km/h-ig gyorsított, és ennél a sebességnél még biztonságosan manőverezett. A következő lépcsőben egy 60 km/h-s tesztet terveznek.

775916430

Természetesen a legnagyobb kihívás a városban, gyalogosok, motorosok és a többi autós közti közlekedés lenne, de ez elvileg még elég sokáig váratni fog magára. Rengeteg az olyan megoldatlan probléma, melyek nem kizárólag technikai-, de logikai korlátokat is felvetnek. Például nem tudják megmondani, hogy az autónak mit kéne akkor csinálnia, ha a sofőr átnéz az anyósülésen utazó társára, vagy épp rápillant egy ismerősére, aki az utca szélén sétál.

Az előttünk elterülő, várható nyomvonalunkat amúgy is pásztáznunk kell, amit egy folyamatosan cikázó szemmozgással valósítunk meg: ez eleve kizárja, hogy a rendszer a forgalomban is működhessen.

Hasonló problémákat vet fel a jelenlegi tolatási megoldás. Ha a sofőr álló helyzetben a beltéri visszapillantóba néz, az autó rükvercbe kapcsol, és elindul hátrafelé – természetesen arra kanyarodik, amerre forgatjuk a szemünk, mint rendesen. Azonban a mögöttünk levő forgalmat is folyamatosan figyelnünk kell, és ezt általában a középső tükörből tesszük meg. Dugóban állva minden hátrapillantáskor nekitolatnánk a mögöttünk állónak?

2222

Igazából maguk a fejlesztők sem tudják, mi lesz kutatásuk gyakorlati haszna. A jelenlegi állás szerint az a legvalószínűbb, hogy egy már létező, működő robotpilóta rendszerrel ötvöznék az eyeDrive-ot. Itt csak navigációs szerepe lennek a szem elé szerelt mérőberendezésnek: az autót GPS, kamera és radar adatok alapján vezetné egy elektronika, mely csak akkor hagyatkozna a sofőr szemmozgására, ha navigációs döntéshelyzetbe kerül: például, hogy egy „T” alakú kereszteződéshez érve jobbra vagy balra menjen-e.

A szemmozgásokat figyelő szerkezetet egyébként egy aránylag olcsó, hétköznapi biciklis sisakra szerelték. Nagyot néztek az avatatlan szemek, amikor meglátták a reptéren magától pörgő kormánnyal szlalomozó Dodge-t, melynek anyósülésén egy biciklis bukósisakot viselő ember szuggerálta az előtte lévő betoncsíkokat.