Nyolccsillagos töréstesztek 2.0

2010.05.29. 17:48
A jobban roncsolódott narancssárga autóban nem volt ütközés megelőző rendszer, de ez nem jelenti azt, hogy a fekete modell ugyanakkora erőbehatásra kevésbé törik össze
A jobban roncsolódott narancssárga autóban nem volt ütközés megelőző rendszer, de ez nem jelenti azt, hogy a fekete modell ugyanakkora erőbehatásra kevésbé törik össze

Már a múlt héten megjósoltuk, hogy ez lesz. Nem az a baj, hogy tesztelik a pre-crash rendszert, hiszen a biztonsági újításokat tesztelni kell. De az ilyen fotók egyszerűen megvezetik az embereket: sokan nem tudják, miért törik össze különböző mértékben a két bemutatott autó. Rengetegen azt hiszik, a képen látható fekete autó kevésbé törik össze adott sebességgel elszenvedett frontális kamarbolnál, mint a narancsszínű – pedig nem így van. Aki még nem tette, olvassa el az erről szóló értekezést, utána már minden világos lesz.

A BMW és a Dekra (Deutscher Kraftfahrzeug-Überwachungsverein, német vizsgáló-minősítő-tanúsító intézet) ütközés megelőző rendszerrel szerelt, és anélküli 530D modellekkel végzett törésteszteket. A jövőbeli 5-ös és 7-es sorozatban alkalmazott biztonsági újítás folyamatosan monitorozza az előtte haladó utat, a várható befutott úton felbukkanó akadályokat: célja, hogy egy esetleges balesetnél, az észleléstől a becsapódásig eltelt idő alatt csökkentse az autó sebességét – optimális esetben nullára fékezze azt –, és ezzel minimalizálja a károkat.

A tesztelések során a pre-crash rendszerrel szerelt autó a 64 km/h-s kezdősebességről az észlelést követően 40 km/h-ra tudta lefékezni a BMW-t – ezzel jelentősen csökkentette az autót, és annak utasait ért erőhatásokat.

Mivel a jelenlegi NCAP szabályzat nem engedélyez semmiféle fékhasználatot a törésteszteken, az ő rendszerükbe nem épülhetnek be félrevezető, az autók ütközéskor mutatott viselkedését rosszul reprezentáló felmérések.