2010.06.01. 17:07

Az alvázszám átütése nélkül is működik a legújabb keletű síbolás. Egyszerű recept szerint dolgoznak a trükkös srácok, csak néhány ismerős kell hozzá. Céget alapítanak Romániában, lízingelik vagy hitelezik az autókat, majd Magyarországra importálják őket hamis papírokkal.

Itthon aztán néhány ismerőssel gond nélkül működik a forgalomba helyezés. Nagyjából egy éve már származás-ellenőrzés sem kell az EU-ból behozott autókra, de ha kellene, se derülne ki a csalás, mert a bűnözők még néhány hónapig tovább fizetik a törlesztőrészleteket, így nem szerepel a jármű semmilyen feketelistán.

A papírozás és a regadó befizetése után már mehet is a kereskedőhöz a kiglancolt gép. Vagy tud róla a nepper, vagy őt is átejtik, mindenesetre csábítóan alacsony árral hamar megtalálja új gazdáját a külföldről behozott autó. Ha elkelt a havi adag, nincs más hátra, mint megszüntetni a romániai céget – csak ekkor kezdődik el a hatóságok munkája, amikor értesíti a bank a rendőrséget.

Így már általában néhány hónapja az új, jóhiszemű tulajdonosnál van az autó, míg egy forgalmi ellenőrzés vagy műszaki vizsga során kiborul a bili. Ekkor jellemzően lefoglalják a járművet, és hosszadalmas huzavona veszi kezdetét, mivel a hatóságoknak az eltérő román és magyar törvények alapján kell eljárniuk – sokszor a román pénzintézetek kapják vissza az autót.

Védekezni nemigen lehet az ügyeskedéssel szemben. Csupán az alapos körültekintést tudjuk javasolni azoknak, akik autót szándékoznak vásárolni. A gyanúsan kedvező ajánlatokat pedig kétszer is érdemes körbejárni, mielőtt aláírnánk az adásvételit. Ha pedig bármilyen jel, olajcsere-matrica, szervizkönyv vagy hasonló román származásra utal, inkább keressünk tovább. Állítólag több mint ezer ilyen autó van forgalomban Magyarországon.