STV: terepjáró 335 km/h végsebességgel

2010.06.14. 15:47

Gyermeteg álmodozásnak tűnik a terepjáróba oltott sportkocsi, pedig állítólag már jövőre kapható lesz.

Egy amerikai cég, a Shadowhawk tervezi piacra dobni a fura mód hason csúszó, de gigantikus kerekekre támaszkodó járművet. Az STV – Super Terrain Vehicle – minden szempontból túlmutat a megszokott terepjárókon. A legtöbb változatába 1100 lóerős motor kerül, ami még 2,4 tonnás üres tömegéhez képest is hatalmas teljesítmény, a kerekei pedig 62 hüvelyk, azaz bő másfél méter magasak. Az autó elvben 3,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-s sebességre és akár 335 km/h-val is száguldhat, de ezt persze számos sportkocsi jóval hatékonyabban tudja.

Az STV azonban valóban boldogul terepen is, bár alaphelyzetben úgy néz ki, minimális hasmagassága miatt még a legjobb földúton is azonnal elakad. A lényeg a szokatlan futómű, amellyel akár 1,1 méterre is emelhető a jármű hasmagassága: ezzel gyakorlatilag átléphet nagyobb akadályok felett is, azaz szinte képtelenség olyan valamelyest is szilárd talajú terepet találni, ahol felakadna a fenéklemez és az autó ne tudná magát kiemelni a bajból. Normál haladáskor persze alacsonyabbra eresztik a kocsitestet: aszfalton akár 50 mm-re is csökkenthető a hasmagasság, míg nehéz terepen 350 mm-re is felemelhetik a gépet. Az STV futóműve ráadásul az emelő használatát is szükségtelenné teszi: egy-egy kerék 50 mm-rel meg is emelhető, ami jócskán leegyszerűsítheti a kerékcsere folyamatát. Ha mindez nem volna elég, a különleges futóművel az autó keresztirányú és hosszirányú dőlésszöge is változtatható, azaz – elvben – az is lehetséges, hogy ferde terepen egyenes maradjon a karosszéria.

A különleges terepjáróból évente csupán 12 példányt tervez gyártani a Shadowhawk, viszont hatféle kivitel létezik majd. Az alapmodellbe 6,6 literes, 360 lóerős, V8-as dízelmotor kerül, a többibe viszont a már említett 1100 lóerős kivitel. Lesz olyan STV, amelynek a hátuljában egy sátorszerű lakóteret alakítanak ki, lesz páncélozott polgári limó és felfegyverzett katonai változat is. A tervek egyelőre 2011-es bemutatóról és évi 12 példány legyártásáról szólnak, és bár a pontos árakat egyelőre nem ismerjük, az az érzésünk, hogy egy átlag amerikai család tízévi jövedelme kevés lesz egy-egy ilyen autó megvásárlásához.