Nem húsz, negyven százalékkal nő az autópályamatrica ára

2010.12.29. 16:57

Az autópályamatricák drágulásáról szóló hétfői hírünkbe apró matematikai hiba csúszott: az idén szezonon kívül 1170 forintért megvásárolható négynapos autós matrica ezentúl egész évben 1650 forintba fog kerülni, ami nem 23,9, hanem masszív 41%-os emelésnek felel meg.

Eddig ugyan úgy tudtuk, hogy a normál árat emelték meg a nyári szezonra, de a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közleményéből kiderül, hogy valójában fordítva volt: ősztől tavaszig kedvezményesen juthattunk hozzá 1170 forintért a négynapos D1-es matricához. Akárhogy is, mostantól egész évben ugyanannyiba fog kerülni a legnépszerűbb vinyetta, ami a többi árváltoztatással együtt mintegy négy milliárd többlettel tömi meg a kasszát.

Eredeti hírünk, helyesbített számadattal:

Átlagosan 8,7 százalékkal emelkednek 2011. január elsején az ötödik éve változatlan úthasználati díjak.

A közlemény szerint a személygépkocsik 4 napos e-matricája egész évben azonos áron, 1.650 forintért lesz kapható, a négynapos D1 matrica szezonon kívüli kedvezményes ára ugyanis megszűnik. Az idei nyárihoz képest 7,8 százalékkal arányosan emelt szint 41 százalékos szezonon kívüli díjemelést jelent.

A D1 matrica éves díja 7,5 százalékkal 40 ezer, a havi 7,1 százalékkal 4.500, míg a heti 7,8 százalékkal 2.750 forintra emelkedik.

Éves vásárlásnál a D2 matrica 8 százalékkal 115 ezer, a D3 8,2 százalékkal 172 ezer, a D4 pedig 8,6 százalékkal 215 ezer forintra drágul.

A havi díj D2 matrica után 3,2 százalékkal 13 ezer forintra, a D3 esetében 5,6 százalékkal 19 ezer forintra, míg a D4 vásárlásakor 6,7 százalékkal 24 ezer forintra emelkedik.

A heti D2 matrica 17,4 százalékkal 7.750, a D3 15,2 százalékkal 11.750, míg a D4 11,7 százalékkal 14.750 forintra drágul.

A D2, a D3 és a D4 matrica 1 napos díja mindegyik matricánál egységesen 8,7 százalékkal 3.000 forintra növekszik.

A személyautók téli díjkedvezményének megszüntetését az indokolja, hogy a téli és nyári forgalom mértéke kiegyenlítettebbé vált, és a téli üzemeltetés jórészt forgalomtól független költségei (például hóeltakarítás, síkosságmentesítés) magasabbak, mint a nyárié. A díjváltozás felszámolja a szakmailag indokolatlan aránytalanságot a tehergépjárművek (D2-D3) havi és heti matricáinak áraiban. (Az előzetes becslés szerint e korrekció 2011-ben mindössze 15 millió forintos hatással jár.)

A matricák díjemelésének elsődleges oka az euró/forint árfolyam változása. Az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak. Az árfolyamok alakulása miatt jelenleg is gyakorlatilag a 2006. január 1-jén megállapított díjak érvényesek.

A 15 napon belül befizetett pótdíjak esetén az újra alkalmazott ötszörös szorzóval díjkategóriánként 2,1-10,1 százalékos csökkenés, míg 15 napon túli befizetésnél az eredeti 25-szörös szorzóval 7,8-17,4 százalékos növekedés következik be. A rendszer így a kiszabott pótdíjak mielőbbi befizetésére ösztönöz.

Mint ahogyan az is a közösségi közlekedés igénybe vételére serkent, hogy a helyközi közösségi közlekedés - távolsági és elővárosi autóbuszok, vonatok - tarifái január elsejétől nem változnak. Az autópályadíjak növekedésével a közösségi közlekedés versenyképessége javul az egyéni megoldásokkal szemben.

A 2011-re becsülhető nettó díj- és pótdíjbevétel mintegy 47,3 milliárd forint lehet. Ez az érték mintegy 4 milliárd forinttal, 11 százalékkal haladja meg a várható idei bevételt. Az Útpénztárba befolyó összegeket a szaktárca az országos közúthálózat működtetésére, karbantartására, az útállapotok megőrzésére fordítja - olvasható a fejlesztési minisztérium közleményében.