Könnyen elköthetők a kulcs nélküli autók

2011.01.26. 16:36 - Hírszerkesztő

Három tudós filléres alkatrészekkel tört fel tízből tíz autót – lehet, hogy maga az elv hibás, és csak a kulcs ad biztonságot?

keyless

Lassan már csak a legfapadosabb autókba nem kerül kulcs nélküli indítórendszer, ami nem is csoda: nincs annál kényelmesebb, mint zsebünkben a kártyával csak beszállni az autóba, és gombnyomással indítani. Az autógyárak állítják, hogy a megoldás tökéletesen biztonságos: mindenféle komplikált kódolásokat használnak, hogy az autó feltörése és elvitele minél nehezebb legyen az illetéktelenek számára. Az ETH Zürich három szakembere, Srdhjan Capkun, Aurélien Fancillon és Boris Danev azonban megmutatta, hogy egy egyszerű ötlettel mindez a sok hókuszpókusz kikerülhető.

Mintegy 25 ezer forintnyi, szokványos elektronikai boltokban kapható alkatrészből összehoztak egy berendezést, amellyel minden kulcs nélküli rendszer kijátszható. Az ötlet végtelenül egyszerű, és a rendszer alapelvén alapul. A kulcskártya ugyanis úgy nyitja az autót, hogy bizonyos időközönként jeleket sugároz, és ha az autó a hatótávon – 8-10 méteren – belül van, akkor kommunikál a kocsiba épített elektronikával. A három tudós olyan eszközt épített, amellyel a kulcskártya jelei a távolba továbbíthatók, így két ember egyszerűen átverheti a rendszert. Ha az egyik a kulcskártya hordozóját követi, a másik pedig az autó mellett marad, az eszköz továbbítja a kártya jeleit, így az autó úgy érzékeli, mintha a tulajdonosa nyitná ki, indítaná, és hajtana el vele. A módszernek csak az adóvevő rész hatótávolsága szab határt, azaz akár kilométerekre elvihető az autó anélkül, hogy aktiválódna bármilyen védelmi berendezése.

A tudósok persze nem a tolvajoknak akartak segíteni a bemutatóval: azt mondják, a hiba kiküszöbölhető, sőt, már fejlesztik is a módszert, amely biztonságossá teheti a kulcsnélküli ajtónyitó- és indítórendszereket.

A hírrel megkerestük Kuznyák Miklóst, autóvillamossági szakemberünket és elektronikai gurunkat is. Szerinte a módszer nem kivitelezhetetlen, bár kétségkívül gyorsan kell dolgozniuk a potenciális tolvajoknak, hiszen egy órák óta a közelünkben somfordáló idegen könnyen feltűnővé válhat.

Vezda László, a NAKE elnöke és professzionális autóvadász is hasonló véleményen van. Szerinte is egész könnyen kivitelezhető és a tolvajok szempontjából remek hatásfokkal működő és egyszerű módszer lehet. Bár ő személy szerint nem találkozott még ezzel, de van az a kisméretű adóvevő egység, amit egy mágnessel az autó aljára rögzítenek, majd az veszi a távoli jeleket a kártyáról/kulcsról és adja az autó rendszerének tovább.

Kommentek

  • 2011.01.26 18:48:12geegee

    2011.01.26 17:50:47 Lizababa1123:

    Nem fogalmaztál hülyén, jól említed.Nekem volt ilyen kocsim, nagyon frankón bevált, még az se mindig tudta elindítani, akinek megmutattam, hogy mit, és hova tegyen.Ja és nem is egyszerű mágnes volt, mert vettem direkt tartalékba másikat, de azzal nem indult... :-o Sajna nem tudom, hogy ki építette be és milyen fajta rendszer volt, ezzel vettem, majd ezzel adtam el azt a kocsit...

  • 2011.01.26 18:49:08geegee

    2011.01.26 17:50:47 Lizababa1123:

    Nem fogalmaztál hülyén, jól említed.Nekem volt ilyen kocsim, nagyon frankón bevált, még az se mindig tudta elindítani, akinek megmutattam, hogy mit, és hova tegyen.Ja és nem is egyszerű mágnes volt, mert vettem direkt tartalékba másikat, de azzal nem indult... :-o Sajna nem tudom, hogy ki építette be és milyen fajta rendszer volt, ezzel vettem, majd ezzel adtam el azt a kocsit...

    (Ha többször jelenik meg akkor a q. anyját a blogmotornak...)

  • 2011.01.26 18:50:0350peregy4

    Nekem autó és indítórendszer nélküli autóm nincsen.Csak kulcsrendszerem.

  • 2011.01.26 18:52:28helsington

    a Jamesbond mítosz alapja a jutyubról van, ugyanúgy mint a teniszlabdás autó kinyitás.[link]

  • 2011.01.26 18:55:25Palex

    Ezért kell proximity kártya. Azt nem így működik, nem lehet másolni.

  • 2011.01.26 18:59:31CorollaVVTI

    Jajj, ennyi suletlenseget az infrarol meg a telefonrol ne irjatok mar le, mert faj.

    Tehat akkor a telefonrol: hangatvitel: hang be, savszuro, kodolas, tuloldalt kikodolas, nemi simitas, majd hang ki. Nekunk jelen esetben az elso fele a lenyeg: a savszuro (ami a mobil mikrofonjanak kimeneten van), 300Hz-3.4Khz tartomanyt enged at. Mast nem. No ez igy nem igaz, mert ugye idealis karakterisztikaju szuro nincs, de a hatarfrekcencia utan eleg meredek, hogy idealisnak tekintsuk.

    Infrahang, infrafeny: alapvetoen az az intra, amit mi nem tudunk erzekelni. Az emberi hallas kb 20Hz-20KHz tartomanyban mukodik. Tehat infrahang az, ami 20Hz alatt van. Aki ezt atviszi a mobiltelefon savszurojen, az vendegem egy sorre. Infrafeny meg az az elektromagneses hullam, amit nem latunk. Frekvenciaban THz nagysagrendu, meg amugy sem hasznaljak ilyenekre, tehat ne is regeljunk rola.

  • 2011.01.26 19:00:33Darázs Csaba

    Kollégám kulcsos, semmikülönleges Toyotáját 6 perc megállási idő alatt pakolták ki sterilre nyom nélkül tavaly a Nagy Lajos királyon, fényes nappal, forgalmas időszakban.

    Semmi érdemi különbséget nem látok a kulcsos-kulcsnélküli vitában.

  • 2011.01.26 19:01:31ksx

    Autó lopásért 20 év fegyház és megoldódna a probléma. Sajnos sokszor csak egy kis ejnye-bejnye jár érte. Autó jogtalan használata na ne már!!

  • 2011.01.26 19:02:15papa33

    Teljesen feleslegesnek tartom a kulcs nélküliséget, még az ajtót is kulccsal nyitom, kp zár esetén rossz környéken nem árt körbejárni, nehogy túlról beugorjon egy jótét lélek.

    (Nem egy esetet hallottam, mikor a vásárparkolóban a tulaj hátul pakol be, a jótét közben elöl ki...)
    (meg a hátsó ablakra matricáznak? és amikor hátramegy a tulaj, elöl beugrik a jótét lélek, vagy akadályt építenek és el kell távolítani...)
    Én mindig kulccsal együtt szállok ki. Nagyon megszoktam, még haverrel kezet fogni is... pedig teljesen mindennapi, már öregedő az autóm.
    Tán a mai világban jó amikor bezár elinduláskor a kp zár, ha légzsákműködésre kinyit...

    Hallottam olyan kütyüről, amit hagyományos autóba szerelnek, de a kütyü ellendarabja (nem a cikkben szereplő kártya), a zsebemben. Ha bizonyos távolságra kerül az autótól, elrabolják, elmegyek az autótól, nem tudom 50 m ? - akkor leáll az autó. Írhatna róla valaki ha jobban ismeri, állítólag nem vészes az ára.

  • 2011.01.26 19:04:18mikrovp

    Van egy olyan alapvetés, hogy az egyszerű dolgokban lehet a legjobban megbízni. Asszem egy jól elhelyezett kapcsoló, vagy egyéb, kontakthibát adó megoldás még a legjobb, pláne a mai agyon elektronizált autókban.

  • 2011.01.26 19:06:05DonAlbert

    ...Drága Uraim...kloakamaxima az egész.
    Alapvető baj hogy erröl beszélünk,hogy ezt kitárgyaljuk,velem együtt persze.
    Ha a blogokat végolvassuk van benne egy pár öttlet
    most akkor mi van?.....

  • 2011.01.26 19:14:27boldii

    Srdjan Capkun 2009. márciusában tartott előadást a BME-n az ATNC sorozat keretében:[link]
    Kevés látogató volt, pedig a cikkből is láthatóan sok érdekes témával foglalkoznak.
    A következő előadásokról a távközlés, hálózatok és biztonság világából a[link] oldalról lehet majd értesülni...

  • 2011.01.26 19:21:07eszk

    nagybátyjámnak a ladáján az indítókulcs elfordításakor nem történt semmi, csak ha közben a dudát is megnyomta (sorosan be volt kötve).
    szerencsére az indítómotor annyi áramot vett fel, hogy a duda nem szólt, csak szépen átengedte az áramot.

    én a modern autók kilincsébe raknék egy ujjlenyomatolvasót "oszt kísz"

  • 2011.01.26 19:23:02qmatch

    1. azt nyitják ki, amelyiket érdemes
    2. ezen belül is azt, amelyiket könnyebb
    Persze, hogy mindent ki tudnak nyitni, ha akarják, de ehhez tényleg akarni kell. Az elektronikus védelmek manapság nem biztonságosak, ezen a téren óriási a szellemi kapacitás.

    És könyörgöm: a MEGVAN-t egybe kell írni!

  • 2011.01.26 19:23:35szgy

    jóval régebbi hasonló trükk volt: a központi zárak távirányítójának jeleit hasonlóan felvették. csak meg kellett várni amíg a tulaj megnyomja a gombot.
    elment a kocsitól és kinyitották. gondolom - remélem - azóta már kijavították.

  • 2011.01.26 19:25:04lagos

    Ez az egész lopás nevetséges. Az autógyártók trehányak, pedig ötlet van doszta amivel meg tudnák akadályozni.
    Az itt leírt módszer a tolvajok körében már rég alaprutin. Ennél sokkal profibb módszereik is vannak.
    Csak egy példa a fent leírtra. Ha pl. a gyártók úgy oldanák meg a kommunikációt, hogy titkosított jelek küldése 2 írányú lenne és folyamatosan változna, máris megoldható lenne. Jó-jó, erre kitalálja a tolvaj, hogy ő is két irányba kommunikál. De erre is tudnék megoldást. Az informatikában már jópár okosságot kitaláltak.
    A legjobban úgy jár az autós, ha felkeres egy profi biztonságtechnikai céget és szépen megcsináltatja a járgányt. Ennyi.

  • 2011.01.26 19:30:35Megszívtuk-Waze

    Én csak kimondom, hogy múkodj hulye kocsog és műxik is :)

  • 2011.01.26 19:40:14Picc

    Tesóm pár éve Budapesti barátnőjéhez járt vidékről. Mindig a hideg rázta, hogy reggel megvan-e még a Passatja. Én mindig jókat kacagtam ezen. Mondtam neki, hogy vegyél francia kocsit, azt vagy a vakok, vagy a hülyék lopják csak el. Nálam nagyon bevált. Sohasem kötöttem rá cascot.

  • 2011.01.26 19:43:23_B_

    Infrahang... hát hogyne, a mélyládák sem nagyon mennek le 30Hz alá, biztos egy kulcstartónyi távirányító fog neked infrahangot sugározni méterekre jééézusom.
    A telefonálós nyitás meg sima kamu.

  • 2011.01.26 19:45:46samesz69

    Hogy itt mennyi baromságot olvasni!
    EPERCSIBE!
    És a kormányzárat hogy nyitják ki elektronikával?
    Ennyi balf@szt,aki itt kommentel,minden gondolkodás nélkül....

  • 2011.01.26 19:49:34bda

    A kulcsos autókat is kinyitották annak idején. Én inkább ennek a kulcs nélküliségnek egyrészt a megbízhatóságát kérdőjelezem meg, mint minden modernek mondott technikai újításnak. Másrészt nem egy autósról hallottam aki frankón bezárta, vagy hülyére kereste mire megtalálta, valahogy nem kényszeríti rá az embert arra az odafigyelésre mint a hagyományos kulcs. Egyet biztosan tudok olyan autóm nem lesz amiben a kulcsot nem lehet elfordítani meg olyan sem ami 2000-en túli.

  • 2011.01.26 19:53:36Jólfelhúztammagam

    Elképesztő, hogy mennyire tartja magát a rejtett kapcsoló/mágneses megoldásban való hit.
    Én mindenkit lebeszélnék erről. Egy kapcsoló egyetlen áramkört szakít meg, a hatástalanítása kifigyelhető. Semmilyen kód nem védi. Az esetleg alulméretezett vagy gagyi kapcsoló váratlan hibát is okozhat. Személy szerint szánalmasnak is tartom, ahogy a tulaj indításkor a műszerfal alá mászik a hatástalanításhoz.

    Inkább egy olcsó 3 pontos elektronikus indításgátló beépítését javaslom. Ez tudja azt, amit a kapcsoló, csak hatékonyabban. Ugyanúgy lehet és kell is trükközni a beépítéssel, hogy ne lehessen megkerülni, ráadásul 3 helyen is blokkol.
    Elektronikus kulccsal oldható, így nem kifigyelhető. Szervizbe is nyugodtan leadhatod, nincs probléma. 5-10e forint egy ilyen kütyü.

  • 2011.01.26 19:54:55George17

    Igen minél bonyolultabb valami annál könnyebb kifogni rajta régi időkben csak kivettek egy apró alkatrészt és be sem lehetett indítani többet manapság elég egy biztosíték kivétele.

  • 2011.01.26 20:08:15matatom

    @F/: Ja persze, reggel meg a gatyát, de legalábbis nadrágot kell húzni, mielőtt utcára mész. Na az milyen fárasztó! Pedig ha nem veszed fel valószínűleg olcsóbban megúszod, mintha pár millás autót lopnának tőled, csak azért, mer kényelmetlen egy fém dobozkából elővenni a kulcsot.

  • 2011.01.26 20:09:37ZAttilaHaver

    Az autóvédelemmel az a baj, hogy úgyis ellopják, ha akarják. A gond ott van, hogy a tolvajok pontosan ismerik az autó felépítését. Innentől kezdve meg van lőve az összes lopásvédelem, ugyanis zsigerből tudják, hogyan kell szétszedni. Ezért jók az utólagos beépítések.

    A kétirányú titkosítással elmehet melegebb éghajlatra, ha "ordibál" a kulcs. Amire te gondolsz az vagy az RSA, ami nagyon számításigényes, vagy párbeszéd folyamatos kulcsgenerálással. Ebben a helyben egyik sem jó, mert nem az adattartalomon van a hangsúly, hanem a fizikai elhelyezkedésen. Két célhardver, két laptop, wlan. Ennyi. Egyik követ, kulcs jelét átirányítja a kocsi mellett állóra, a kocsi meg kinyílik. Jobb esetben csak kipakolják. Boldogság, hogy ez kb. 150 méterig megy nyílt terepen (802.11N tovább is bírja, de abból nincs ad-hoc, de majd jön az 802.11Y a pár km-es hatótávolságával...)

    Másrészt, szerintem az úja autók nagy része még mindig rendelhető kulccsal. Az összes rádiós automata nyitás/zárás pedig szerintem hülyeség (lemerül az akku, netán meghibásodik, akkor mit csinálsz?). A legjobb az lenne, hogyha rfid módra kb. 10 centiről lehetne nyitni, zárni. RFID kártyát lehúzod a kilincsen, ajtó nyitható. És ez lehet gyűrű, karperec, karóra is.
    Drágább kocsikhoz lehet tenyérfelület-szkenneres kilincseket is szerelni (kb. rolls-roycenál megéri, mert ott már eltörpül a cucc ára a verdáéhoz képest). Megfogod a kilincset, benne vagy az adatbázisban, kocsi nyílik. Verdába mehet egy culv gép, ami a tenyérolvasót kezeli.

  • 2011.01.26 20:09:48TXCowboy

    Szerintem a legjobb Mr. Been kiveheto kormanya.

  • 2011.01.26 20:11:02gumó

    igazad van

  • 2011.01.26 20:28:08SzLacika

    A biztonság kedvéért még egy páran azért írjátok már le, hogy a telefon nem viszi át az infravörös fényt.
    Ja és valaki még egyszer el is magyarázhatná, hogy mi az az infrahang, hogyan megy a továbbítás meg anyámkínja
    Bazzeg... :)

  • 2011.01.26 20:29:26Magyar[HUN]

    @TXCowboy: Ott a pont:)
    Egyébként az egésznek a lustaság az alapja,mert sokan nem képesek elfordítani egy kulcsot...

  • 2011.01.26 20:32:02szpsz

    Hát én lehet, hogy egy őskövület vagyok, de én kifejezetten az elektronikaminimalizálás híve vagyok és (nem kimondottan csak a cikk miatt) idegenkedem a kulcsnélküli megoldásoktól.

  • 2011.01.26 20:33:26waffen55

    inkább a kivehető alkatrészen agyalok
    adva van a tuti rabló professzionális hacker , de nem hiszem , hogy egy fél autót magukkal cipel a banda az indítás érdekében - mivel ezek az emberek egyre inkább elektronikai kütyükkel vannak felvértezve (feltételezve, h nem ladát szeretnének lopni) az egyetlen járható út a casco mellett a mechanikai védelem. Vajh hogyan lehet átültetni mr beent a gyakorlatba?

  • 2011.01.26 20:42:47deneron

    ha forgalmas helyen vagyok, nem a távirányítóval zárom be, hanem a kulcsal. így nem tud mintát venni a paraszt.
    ha a megszokott helyeden - otthon - parkolsz és kinézték az autódat, akkor nagyjából az összes hókuszpókusz mebaszhatod.
    ha csak egy körre kell nekik az autó (lopás-rablás-csalás stb...) akkor elég ha van benne egy kormányzár vagy pedálzár (na nem az "esernyőszár" hanem pl egy ilyen:[link] ). belenéz az autóba és továbblép a következőhöz amivel nem kell annyit bajlódni.
    ha meg igazán zűrös környéken laksz, esténként tegyél rá egy kerékbilincset.

  • 2011.01.26 20:42:50Janiszta

    Én Kokány Géza haverommal kommunikáltam erről a facebookon. És megvilágosodtam:)

  • 2011.01.26 20:44:00Csibefogó

    Istenem, öregapám volta frankójános, ő a kispolszkiból mindig kivette este az elosztófedelet, reggele mindig megvolt a kocsija.
    Isten nyugosztalja, ha olvasná ezt a posztot már rég a kardjába dőlt volna, mert annál a kéthengeresnél minden zárhoz más kulcs kellett + slusszkulcs, ami engedélyt adott, hogy "kulcs nélkül elindítsd".

  • 2011.01.26 20:50:14miszori

    nekem magneskapcsolok vannak beepitve az autoba. ha nincs a pici magnes a megfelelo helyen, az auto nem indul. :)

  • 2011.01.26 20:50:57fda

    "A telefonon közvetíti az infrát (is)."

    Hűha, okos gondolat. Látszik, alapjaiban érted a telefon működését :-)

  • 2011.01.26 20:55:46Bermuda

    Hát ezen mondjuk nem csodálkozom, lehet hogy ez a kulcs nélküli indítás lesz a XXI. század leghülyébb találmánya, még a legpitibb autótolvaj is 1-2 éven belül képes lesz feltörni egy kulcsos autót. Reméljük szépen lassan visszaszoknak az autógyártók a kulcsra.

  • 2011.01.26 21:05:08autodidakta agysebész

    Én egyszerűen nem fényeztettem újra a szaladgálós autót lakatolás után, ráadásul nem is egy "minden sarkon áll 5 belőle" típus, valahogy fel sem merül senkiben, hogy elvigye.

  • 2011.01.26 21:10:48KuKori

    Én be se szoktam zárni... Nekem ne rongálják meg, amikor be akarnak tenni valami ajándékot. Mert kivenni nem sokat lehet belőle :D

    Amúgy meg ez a tuti védelem:

    [link]
    [link]
    [link]

  • 2011.01.26 21:15:02KuKori

    Ja igen, fentebb is írták már: súlyosbító körülményként francia autót kell tartani :)

  • 2011.01.26 21:19:44lrrtm1

    a franci tévében nemrég bemutattak egy dokumentumfilmet evvel kapcsolatban.egy stáb végigkísért egy tolvaj bandát a bevásárló körúton.egy mini cooper S-t kb 1 perc alatt lopnak el.érdekes végignézni , igaz sajnos csak franciàul van de a képek beszélnek...és nem megrendezett a jelenet!!!
    [link]

  • 2011.01.26 21:19:51kawa70

    And37:
    Hát, nem tudom hogy milyen szakon végeztél (sztem északon), de azt illene tudni, hogy az infra kizárólag fénysugárzás lehet. Infrahang...ekkora baromságot még nem hallottam.
    A sugárzásokat hullámhosszuk alapján különböztetjük meg, minden tarománynak van neve. Van amelyik fény formájában nyílvánul meg, van amelyik hanghullám, van amelyik speciel radioaktiv....Az infra momentán a fénysugárzás tartományába esik.
    Az meg igazán meglepne, ha ezt az inrasugárzást átvinné egy telefon, mintahogy az ultra hang átvitele is érdekelne egy telefonhangszórón keresztül.

  • 2011.01.26 21:21:53szg307

    ZAttilaHaver-nél az igazság!
    (Valami hasonlót akartam leírni.)

  • 2011.01.26 21:26:41hozé bubó

    minden dolog ami működik az a működés logikája miatt feltörhető csak az a kérdés h mennyiből. tök mindegy lehet 600bites kódolású indítókártyád ha feltörik egy 601bites dekódolóval, vagy fejbebasszák a tulajt egy féltéglával és viszik a cuccot.
    ujjlenyomat? íriszazonosítás?? kezet, fejet levág, odatart....ennyi XD ha el akarják vinni elviszik.

  • 2011.01.26 21:28:53kabalamalac

    10 perc alatt kb 10x olvastam az infráról ua. Grt.

    Nekünk volt egy Passat aminél gyújtás-fékpedál nyomása-rejtett kapcsoló trió egyszerre és csak így indult. Gyárilag benne volt nem volt vele baj.

  • 2011.01.26 21:29:13hozé bubó

    a legtutibb megoldás: rozsdás 1985. Ford Escort. 30% esély h még nekem sem indul kulccsal sem!
    hoppácska XD

  • 2011.01.26 21:34:13MicRoby

    MagnaVolt kell bele. Még az aksit se meríti le.
    [link]

  • 2011.01.26 21:35:04KuKori

    Amúgy angoloknál ez volt (és még tán most is) a divat, hogy betörtek, csak a kocsikulcsokért. Ennyi. A kocsik több, mint 60%-át a saját kulcsával vitték (2007-es adat).

  • 2011.01.26 21:38:34Zofren

    Körülményes, de átmeneti megoldás. Akksit ki kell venni. :) Ha vki akksival mászkál az utcán, akkor az tuti, hogy a te autódhoz megy.

  • 2011.01.26 21:47:06csillagszemű juhász

    kawa: mielőtt leosztasz valakit, legalább tájékozódj, van infrahang...

    Tényleg a Pajzs a legjobb, sok esetben a tulaj sem tudja elvinni a saját autóját :)