Mégis ér valamit az ABS

2011.07.07. 11:00

Az EU 27 tagállamában átlagosan 43 százalékkal csökkent a halálos közúti balesetek száma 2001 és 2010 között az Európai Közúti Biztonsági Tanács (ETSC) napokban nyilvánosságra hozott jelentése szerint. Magyarország közútjain az említett időszakban 40 százalékkal kevesebben haltak meg, mint tíz évvel.

Az Európai Bizottság 2001-ben adta ki az Európai Unió közúti közlekedésbiztonsági helyzetének alakulását értékelő úgynevezett fehér könyvet. A cél az volt, hogy 2001 eleje és 2010 vége között 50 százalékkal csökkenjen a közúti balesetek halálos áldozatainak a száma az EU területén.

A jelentés szerint az elmúlt évtizedben nyolc uniós tagállamnak sikerült teljesítenie a közösségi célkitűzést. A balti tagországokban volt a legnagyobb, 60 százalék körüli a visszaesés. A közúti áldozatok egymillió lakosra vetített számának uniós átlaga 2010-ben 61, míg a régebbi tagállamokban (EU 15-ök) 53 volt. A jelentés szerint tehát a régebbi EU-tagállamok útjain biztonságosabban lehet autózni, mint a 2004 óta csatlakozott országokban.

Mint írták, a legbiztonságosabb uniós országnak az áldozatok egymillió lakosra jutó száma tekintetében Svédország számít (28 fő). A jelentés szerint Görögországban (113 fő) és Romániában (111 fő) a legnagyobb az esélye annak, hogy valaki közúti baleset áldozatává váljék. Magyarországon a közúti balesetben meghalt emberek egymillió lakosra jutó száma tavaly 74 volt.

A tanács megállapította: nincs olyan uniós tagállam, amelyben 2001 óta ne csökkent volna a közúti balesetben meghaltak száma. A korábban pozitív eredményt mutató Románia 3 százalékos, míg Málta 6 százalékos csökkentést tudott felmutatni.

A jelentésben kiemelték, a számadatok azt mutatják, hogy a különböző közösségi és nemzeti beavatkozások által az elmúlt évtizedben mintegy 100 ezer ember életét sikerült megmenteni az EU tagországaiban. Bár az autóipar erőfeszítéseit nem említik, az aktív biztonsági rendszerek, mint az ABS és az ESP általános elterjedése, valamint az NCAP töréstesztek által elért passzív biztonsági fejlődés is jelentős szerepet játszik a biztonságos járműveket követelő vásárlóközönség mellett.

Kitértek arra, hogy 2010 rekord esztendőnek számít a fehér könyv és az európai közlekedésbiztonság történetében, hiszen egyetlen év alatt - azaz 2009-hoz képest - 11 százalékkal csökkent a közutakon meghalt emberek száma az EU országaiban – ebben a válság okozta forgalomcsökkenésnek is lehet szerepe.

Tavaly csaknem 32 ezren vesztették életüket az Európai Unió közútjain, s mintegy 300 ezren szenvedtek súlyos sérüléseket. A könnyebben megsérült emberek száma ennél jóval magasabb. Az elmúlt évben Luxemburgban, Máltán, Észtországban, Svédországban, Szlovéniában és Lettországban csökkent a legnagyobb mértékben a közúti áldozatok száma. Az átlagos csökkenés 11 százalékos volt, Magyarország mindössze egy százalékkal maradt el az uniós átlagtól.