A csúnya Audiból így lett szép?

2012.04.03. 17:05

Különös reklámot készíttetett az Audi, amely párhuzamba állít egy úttörő kísérleti járművet egy mai tömegtermékkel. Viszont nagyon érdekes látni, hogy már kilencven éve is készítettek csaknem autóformájú autót a németek.

Járay Pál, vagy ahogy a világ ismeri, Paul Jaray, a bécsi születésű, magyar származású, de külföldön híressé vált mérnök az 1920-as évektől végighaknizta a német és cseh autóipart az áramvonalas karosszéria ötletével. A megoldást a Zeppelintől hozta, ahol az első világháború alatt léghajótervezéssel foglalkozott, és részint neki köszönhető, hogy az autógyárak viszonylag hamar rájöttek, milyen fontos a légellenállás csökkentése. Egyebek közt az Audi is készített egy 40 lóerős prototípust a 20-as évek első felében az általa megfogalmazott elvek alapján, amely különálló sárvédő nélküli karosszériájával halványan már emlékeztetett a mai autókra. A Zeppelin-ablakos, cseppforma jószággal 100 km/h feletti végsebességet értek el, ami akkoriban kivételes eredménynek számított.

Ezzel a valóban nem túl szép géppel találkozhatunk az Audi új reklámfilmjében, mint a rút kiskacsával, amelyből aztán - hosszas fejlődés után - az A5 kupé született. Erre utal legalábbis a filmecske alatt hallható gyerekdal, bár az az érzésünk, sokkal találóbb lett volna ugyanezt a hasonlatot az A7-es kapcsán ellőni, amely az A5-össel szemben valóban emlékeztet Járay áramvonalas autóira.