Szövetkezik a két óriás

2013.04.16. 05:42

A két nagy detroiti autógyár még mindig egymás legnagyobb vetélytársa, most mégis összefognak, hogy beelőzzék a konkurenciát. Ezúttal egy nagyon költséges fejlesztést végeznek el együtt a következő generációs, 9 és 10 fokozatú automata sebességváltókét.

Ez a fajta összefogás nem új Detroitban: korábban a hatfokozatú automatákat is együtt alakította ki a két vállalat, mivel egy ilyen fejlesztés igen költséges és időigényes feladat. A közös munkával azonban meg tudták felezni a költségeket. Műszaki szempontból még évtizedekig jó lenne a hatos váltó, de mivel a Chrysler, a Hyundai, és még több konkurens már a tízsebességesek fejlesztéséről beszél, a GM és a Ford is úgy találta, hogy lépnie kell, már csak a presztízs kedvéért is.

A sebességi fokozatok számának növelése nem egyértelműen hasznos bizonyos határokon túl. Igaz ugyan, hogy elvileg javítható vele a hatásfok, íg csökkenhet a fogyasztás és javulhat a dinamika, de ez a hatás minden plusz fokozattal egyre kisebb. Ugyanakkor a sebesség-szaporítás az alkatrészek számának növekedését is magával hozza, ami növeli a költségeket, és a hibaforrások számát is. Ezért is van, hogy a GM és a Ford megosztja a fejlesztés feladatait: együtt gyorsabban tudnak megbízható szerkezetet kialakítani, amely nagy tömegben, viszonylag olcsón előállítható.

A tervek szerint a kilenc- és tízfokozatú váltócsalád minden, a két gyártó kínálatában előforduló járműtípusba beépíthető lesz. Készülnek majd keresztben beépíthető változatok fronthajtású autókhoz, és hosszanti modellek a nagyobb, hátsó- vagy összkerék-hajtású pick-upokhoz és hobbiterepjárókhoz.

Bár a ZF vezérigazgatója nemrég úgy nyilatkozott, hogy kilenc fokozatnál többet nincs értelme bezsúfolni a váltókba, úgy néz ki, ez nem nagyon zavarja a gyártókat. Ez ugyanis már rég nem a műszaki szükségszerűségekről szól, hanem egyfajta számháború, olyasmi, mint a pengék száma az eldobható borotvákban. Így talán csak idő kérdése, hogy valaki hatalmas pénzen kifejlessze az első 25 sebességes személyautó-váltót. Értelme ugyan nincs, de a piaci verseny ebbe az irányba hat, és ha így lehet jobban eladni az autókat, a cégek meg fogják lépni.