Az év motorja 2013: izé...

2013.06.05. 17:23

Minden évben megválasztja 35 ország 87 kiválasztott újságírója az év motorjait, de talán még a zsűritagok sincsenek meggyőződve arról, hogy ennek bármi értelme lenne. A választással ugyanis van egy kis gond.

Aki évről évre követi a díjazott motorokat, annak feltűnhet, hogy sokszor évekig bent ragadnak az egyes kategóriák megválasztott motorjai, mintha nem is lehetne leváltani őket. Az 1-1,4 literes kategóriára a Volkswagen az 1,4-es TSI Twincharger motorral például már 2006 óta rátette a kezét, és nem engedi: idén is elhozták a serleget. Az okot abban kell keresni, hogy az International Engine of the Year szavazási rendszerében az egész világon forgalmazott motorok jelentős előnyhöz jutnak, a szűkebb piacokon kínált motorokhoz képest. Ettől függetlenül többnyire jó motorok viszik el a vándorserleget, de a tények teljes ismeretében erős a gyanú, hogy leginkább marketing-célból hozták létre az egész mustrát.

Idén - második alkalommal - a Ford háromhengeres, egyliteres EcoBoost motorjának jár a fődíj, és egyben az egy liter alatti kategória díja is. A BMW két kategóriában is nyert, az 1,4-1,8 literes kategóriában már hetedik éve. Érdekes még az év zöld motorja, a sűrített földgázzal üzemelő kéthengeres Fiat TwinAir, amely nem aratott egyöntetű sikert a szakmában.

Akárhogy is, idén nyolc gyártó hirdetheti magát azzal, hogy övé lett az év motorja, és egyik sem hazudik.

A teljes lista:

új motor VW 1,4 literes TSI ACT
zöld motor Fiat 0,9 literes kéthengeres TwinAir CNG
sportmotor Ferrari 6,3 literes V12 (F12 Berlinetta)
1 liter alatt Ford háromhengeres EcoBoost
1-1,4 liter VW 1,4 literes TSI Twincharger
1,4-1,8 liter BMW-PSA 1,6 literes turbó (Prince)
1,8-2 liter BMW 2 literes, négyhengeres TwinTurbo
2-2,5 liter Audi 2,5 literes, öthengeres turbó
2,5-3 liter Porsche 2,7 literes közvetlen befecskendezéses (Boxster/Cayman)
3-4 liter McLaren 3,8 literes V8
4 liter fölött Ferrari 6,3 literes V12 (F12 Berlinetta)