Hankook i-Flex: sosem kap defektet

2013.09.09. 17:28

Eredetileg holdjárókhoz kezdték kifejleszteni, majd az amerikai hadsereg harapott rá az ötletre, de ez az első alkalom, hogy kifejezetten polgári alkalmazásra szánt levegő nélküli abronccsal találkozunk, méghozzá az egyik nagy gumiabroncs-gyártó fejlesztésének eredményeképp.

A koreai Hankook legújabb fejlesztése az i-Flex fantázianevű kerek, amely a korábbi nem pneumatikus kerekekhez hasonlóan rugalmas műanyag struktúrát használ a levegővel teli gumitömlő rugalmasságának helyettesítésére. A különbség az, hogy itt sokkal zártabb, egységesebb a szerkezet, amely alaposan védve van a szennyeződéstől, így egy fokkal alkalmasabbnak tűnik a hétköznapi használatra, mint mondjuk a Humveekre szánt Resilient Technologies NPT. A színezés miatt messziről legfeljebb a kék-fehér középrész tűnik furának – olyan, mint egy mérsékelten ízléstelen tuning-felni – egyébként rendes gumiabroncsnak nézi az ember. Közelebbről persze feltűnő a szinte mintázat nélküli futófelület, a 155 mm-es szélesség és a fura mintázat a kerék belső részén, amely nem csupán díszítés: ez a levegő rugalmasságát helyettesítő műanyag szerkezet kívülről is látható része.

A Hankook szerint az új típusú keréknek több előnyös tulajdonsága is van a pneumatikus gumiabroncs-felni párosítással szemben. Azon kívül, hogy nem tud belőle elszökni a levegő, azaz a hagyományos defekt problémáját teljesen megszünteti, sokkal könnyebb is a hagyományos kerekeknél, alacsonyabb a gördülési ellenállása és a futása is csendesebb. Emellett állítólag 95%-ban újrahasznosítható. Néhány részletről, például hogy mennyire tartós egy ilyen kerék, vagy hogy milyen tapadást biztosít kanyarban, egyelőre szemérmesen hallgat a Hankook, ami talán nem véletlen, de egyelőre csupán kísérleti termékről van szó, azaz nyilván dolgoznak azon, hogy a levegő-mentes kerék minden szempontból egyenértékűvé váljon a jelenleg használt abroncsokkal.

Az i-Flexet a német ABT tuningcég átalakított VW Up! kisautóján mutatja be a Hankook a Frankfurti Autószalonon. Arról egyelőre nem nyilatkoztak, hogy tervezik-e a sorozatgyártást, és ha igen, mikor, de az az érzésünk, hogy öt-hat éven belül, ha nem korábban elkezdődhet a nem pneumatikus gumiabroncsok kereskedelmi karrierje.