Csőrös rém lesz az utcai Deltawing

2014.05.29. 13:22

Don Panoz, aki korábban is versenyautók és sportkocsik építésével szerzett magának hírnevet, amár a kezdetektől beállt a szokatlan Deltawing koncepció fejlesztése mögé. Eddig elsősorban a versenypályán bukkantak fel a minimális első, de annál nagyobb hátsó nyomtávú autók, most azonban utcai használatra alkalmas, négyszemélyes változaton dolgozik Panoz és cége, amely ehhez a projekthez új partnert keres.

Panoz szerint az autó nagyszerű tulajdonságokat ígér: 35%-kal könnyebb, és 35%-kal kevesebbet fogyaszt, mint egy azonos dinamikával rendelkező hagyományos jármű. A tervek szerint a kész autót egy viszonylag kis teljesítményű – 85 és 110 lóerő közti – könnyű négyhengeres benzinmotor hajtja majd, ennek ellenére 6 másodperc körül gyorsul 100 km/h-ra, a végsebessége pedig 210 km/h környékén lesz, legalábbis a számítások szerint. Ugyanezen kalkuláció alapján a fogyasztásnak valahol 3,3 liter körül kellene lennie 100 kilométeren.

Egy virtuális vázlat is előkerült az autóról, amelyen jól látszik a lényeg, keskeny orr és az aránytalanul széles hátsó fertály. A látvány nagyon furcsa, különösen az első tengelyvonal mögötti fényszórók és a hátsó kerekek előtti légbeömlők miatt – ez alapján elég megosztó lesz a végtermék. Nyilván lesz, akinek bejön az új elrendezés, de az az érzésünk, legalább annyian lesznek, akik a látványt is nehezen fogadják majd be. Az érdekes koncepciónak ráadásul van néhány olyan hátránya, amit Panozék nemigen emlegetnek, például hogy a négy nyomon haladó jármű rossz úton garantáltan megtalálja az összes létező úthibát vagy az első, vagy a hátsó kerekeivel, így aztán sokkal kényelmetlenebbnek ígérkezik, mint hagyományos négykerekű társai.

Az amerikai versenyautó-építő elsősorban persze nem saját gyártásban gondolkodik, inkább az ötlet licencét szeretné értékesíteni. Miután korábbi partnerével, a Nissannal összeveszett, a cég most más autógyárakat keres, amelyek fizetnének azért, hogy ilyen szokatlan formavilágú modelleket építhessenek. A dolgot azonban megnehezíti, hogy a Nissan már építi a saját változatát, amennyire tudjuk, a korábbi szerződésre hivatkozva külön licencdíj nélkül.