Állami kitüntetést kap a kocka-Wartburg formatervezője

2014.09.08. 16:05
25 évvel az újraegyesítés után egy volt NDK-s formatervező kapja a legmagasabb német design-díjat. A most 79 éves legenda álmodta meg többek között a Wartburg 353 és az Erika írógép formáját is.

Karl Clauss Dietel szeptember 25-én veheti át az állam életműdíját a Szövetségi Gazdasági Minisztériumban. Most kap először volt NDK-s össznémet állami kitüntetést.

Dietel a szászországi Reinholdshainban született, jelenleg Chemnitzben él. Őt tartották a volt NDK egyik vezető tervezőjének. Diplomamunkájában az akkor népszerű középkategóriás autó, a Wartburg 353 formatervét mutatta be. Később a Robotron és Erika írógépek formai kialakításért volt felelős, de az ő nevéhez fűződnek az MZ ETZ-k is.

Trabant P610
Trabant P610

Számtalan prototípust készített a Trabantnak is. Bár önjáró prototípusként fel-felbukkantak a Zwickau közeli utcákon, végül ezek egyike sem került gyártásra, mint ahogyan a Robur, az Ifa új arcait sem használták fel. Jóval ismertebb munkája azonban a Simson kétütemű blokkok formája és díszítése, vagy a Simson SR51 robogó. 1980-ban az NDK formatervezési díját is elnyerte. A Karl Clauss Dietel előtt tisztelgő Facebook-oldal galériáiban számtalan példát láthatunk munkáira. 

A Szövetségi Gazdasági Minisztérium díját 1969 óta ítélik oda, elsősorban olyan designereknek, akik egyértelműen megmutatják, milyen fontos a formatervezés a gazdaság minden területén.

RGW-Fahrzeug P760
RGW-Fahrzeug P760

Az első Wartburg 353 1966-ban gördült le a futószalagról. A különböző variációkból összesen több, mint egymillió darabot gyártottak. Az utolsó 1991-ben készült el Eisenachban, azóta a türingiai gyár az Opel tulajdonában van. Jelenleg a Német Szövetségi Köztársaságban mintegy 3000 Wartburg fut, szinte kizárólag hobbisták tulajdonában, akik a hír hallatán még egy kicsit büszkébbek az autójukra.

És a lengyel vonal?

Több egybehangzó forrás szerint is a hamvába holt Warszawa 210 karosszériáját kapták meg az eisenachiak az FSO-tól a Syrena Wartburg-motorjáért cserébe, hogy az új technikát rejtő 312 (kiskerekű) végre kívülről is megújhodjon. Hogy jön tehát ide Dietel mester?

Egyszerűen - ő ugyanis formatervező, nem konstruktőr. A karosszéria markáns vonásait, az arcot és az autó karakterét adó vonalvezetésért volt felelős, az pedig egyértelműen eltér a Warszawa 210-től.