Vision, a szállítás jövője

2014.09.25. 17:36

Első látásra olyan, mintha a múltba révednénk: tizenegynéhány éve az autószalonok még tele voltak az Iveco Vision-höz hasonló, használhatatlan de nagyon látványos tanulmányautókkal. Manapság mintha kiment volna a divatból az ilyesmi, pedig sokszor ilyen modellekben jelentek meg először a jövő újításai. A Vision is tartalmaz ilyeneket, például az intelligens csomagelhelyező rendszert.

Az Iveco a Hannoveri Haszonjármű-szalonra készítette a kék tanulmányt, amellyel mintha a furgon kategória minden sarokpontját megpróbálták volna továbbgondolni. Rögtöt itt az első tetőoszlop, amely a legtöbb személy- és teherautón métereket képes kitakarni a sofőr látóteréből. Ezt itt egy létra-formájú áttört szerkezet helyettesíti, amelyet szintén üvegburkolattal láttak el, jelentősen csökkentve a holtteret. Érdekes, hogy ezzel párhuzamosan az háromszögletű oldalablakok oldalirányban szinte teljesen megakadályozzák a kilátást, hátrafelé viszont kamerarendszeren keresztül tájékozódhat a vezető.

A furgon-tanulmánynak csupán két ajtaja van, egy tolóajtó a jobb oldalon, és a hátsó raktér-ajtó, ám az oldalajtón egyszerű megközelíteni a belső teret, mivel külön kis lépcsőn lehet megközelíteni a sofőrülést. Több ülőhely nincs is, így maximalizálták a hasznos rakteret, amelyet ráadásul az autó segít optimálisan elhelyezni. Az elszállítandó tárgyat az autó feltérképezi, és a méretei alapján javaslatot tesz az elhelyezésére és a rögzítésére a raktéren belül. Ez pedig olyan tulajdonság lehetne, ami jelentősen növelhetné a szállítójárművek hatékonyságát.

Azt egyelőre nem részletezték, hogy milyen műszaki tartalmat szánnak a járműbe, csupán annyit lehet tudni, hogy valamiféle hibrid hajtásról van szó, amellyel a Vision hatékonyabban és sokkal tisztábban szállíthatna mai megfelelőinél, főleg városi forgalomban. Azt persze senki ne gondolja, hogy ebből a járműből ebben a formájában szériagyártmány lehet, hisz egy csomó piacképtelen megoldást tartalmaz, amilyen a drága műanyag karosszéria vagy a komplikált üvegfelületek, viszont arra van esély, hogy egyes elemeit, amilyen például a raktér-menedzselő rendszer, továbbfejlesztve beépítik a majdani sorozatgyártmányokba.