2014.10.07. 14:06

Franciaországban különös bája van az autókiállításoknak, mert errefelé mintha az emberekben sokkal több lenne a hajlandóság arra, hogy négykerekű műanyag dobozokban közlekedjenek. Legalábbis néhány kis cég így képzeli, és időről időre be akar törni ilyesmikkel a műanyag dobozzal közlekedni vágyók piaci szegmensébe.

Gondolom, sejtik, mit érez az ember, amikor egy ilyen jön szembe a kis gyöszök pavilonjában.

Miután összeszedtem magam, észrevettem, hogy ennél kicsit nagyobb a portfóliója a 4H Automobiles cégnek, sőt, egész autószerű készüléket is láttam a picike standon. Odamentem hát az ott szomorkodó fiatalemberhez, akinek az idegrendszerét valószínűleg a zászlóshajóként kiállított járműre érkező reakciók gyalulták le.

Udvariasan megkérdezem, hogy a járműveket gyártják-e már, kiderül, hogy nem, de hamarosan beindul a termelés. Valamennyi jármű elektromos hajtású, kivéve a nagy kerekű szörnyeteget, amelyről bevallja, hogy csak figyelemfelkeltésre készítették. Hát sikerült.

A valóság viszont az, hogy a Smera nevű 1+1 üléses és a Neoma nevű 2+2 üléses autó a fő termékvonal. A kicsi alig szélesebb egy motorkerékpárnál, és oldalnézetből szakasztott úgy néz ki, mint a nagyobbik – szinte azonos oldalfalat használtak hozzá, csak a két panel között kicsit több autót tartalmaz. Mindkét járműben elöl van(nak) a teljes értékű ülés(ek), hátul amolyan pótülés-félé(ke)t lehet használni.

A keskeny gép elrendezés a Renault Twizzy-éhez hasonló, de a Smera lényegesen keskenyebb. Egészen pontosan 110 senti széles, keréktől kerékig. Egyébként a modell nem teljesen újdonság, hiszen Lumeneo Smera néven már évek óta árulták korábban, aztán hogy milyen céges viharok révén lett belőle 4H, ne kérdezzék.

A keskeny gép érdekessége az, hogy a kanyarokban megdől, ebben viszont inkább a Toyota i_Road-ra hasonlít, amit szintén próbáltunk már. A maximális dőlésszög 20 fok, amit biztosan szokni kell, de egyben ez a garancia arra, hogy a felhőkarcoló-alkatú gép ne boruljon fel az első hevesebben vett kanyarban. A kétféle teljesítményfokozattal (10-15 kW) megvásárolható Smera egyébként egy alsó aluvázra épül, a tetőoszlopok mögött viszont acél keret húzódik meg. A készülék tömege 400 kiló, csúcssebessége 75 km/óra. Ennek megfelelően nem is elég rá holmi robogójogsi, normál B kategória kell hozzá.

Meg jó sok pénz. Kérdésemre 9-12 ezer eurós árat mondtak, ami 2,9-3,7 millió forint. Ennyiért már elég jó autót vagy motorkerékpárt vesz az ember, igaz, ez esetben választani kell a tető vagy a kis helyen parkolás között.

A Neoma a szélességében és a hosszában is különbözik, igaz, mindössze a hátfallal játszva toldották meg 19 centivel, így lett 2,69 m hosszú. Motorja 34 kilowattos, azaz 46 lóerős, a helyi fiatalember szerint ezzel már egy kategória a Smarttal. A 4H pluszként a két pótülést adja, viszont a végsebessége csak 110 km/h. Egyébként mindkét járgány kifejezetten igényes kivitelű, a karosszériaelemek több kört rávernek a francia mikroautók színvonalára. Egyébként a cég elzászi, az meg ugye már majdnem Németország. Talán ezért, mindenesetre nem hátrány a minőség, pláne, ha tudjuk, hogy a Neoma ára kiviteltől függően eléri a 15-20 ezer eurót, azaz a 4,6-6,2 milló forintot.

Amire viszont nincs magyarázat az Explora nevű valami, amit 6 és 15 ezer eurós árra taksált a helyi úr. Nem tudom, ki adna 4,6 millót ezért a se nem szép, se nem praktikus cuccért, amit szintén elektronok mozgatnak, és a nagyobb teljesítmény dobja meg ennyire az árat. Meg a felszereltség.

Itt picit elbizonytalanodtam, hogy mit takarhat ez a kifejezés. Talán Swarovski-kristályokkal rakják ki a biciklikormányt, vagy valami hasonló? Ezt hiszem, hülyén halok meg. A gép egyébként hátsókerekes, az akkuk az Explora gerince foglalja magába, és úgy kell vezetni, mint egy motorkerékpárt – egyébként jogilag is az, négykerekű segédmotorkerékpár, mint egy mopedautó. Gyönyörködjenek benne, másra nem hinném, hogy jó, bár úgy tudom, a hátsó koffer helyére lehet ülést is kérni.