2015.01.28. 14:13

A Bloomberg híre szerint az olasz Investindustrial SpA hajlandó állni az Aston Martin teljes kínálat-modernizálásának költségét, így kezdődhet a munka.

Korábban úgy tűnt, a Mercedesé lesz a főszerep az Aston Martin jövőjének alakulásában, de most az Aston Martin egyik tulajdonosa hajlandónak látszik állni a modellpaletta cseréjének sok százmillió eurós költségét. „Ha tőke kell, itt vagyunk” - idézi a Bloomberg az Investindustrial elnökét, Andrea Bonomit. A részletek egyelőre elég homályosak, például valószínű, hogy a tőkeinjekcióért cserébe az olasz csoport további tulajdonrészt kapna az Aston Martinból, amely eddig többségében egy arab tulajdonú befektetési alapé, az Adeem Investmentsé volt.

Bár a szükséges összeget nem ismerjük, egy modellpaletta-átalakítás valószínűleg nagyobb befektetést igényel, mint az Investindustrial eddigi, 150 millió fontos beruházása. Ennyit fizettek ugyanis 2012-ben az Aston Martin másik arab tulajdonosának, az Investment Darnak a részvények 37,5%-áért. A tervezett kínálat-átalakítás már csak azért sem lehet olcsó, mert nem csak a jelenlegi választékot kell átdolgozni, de a tervek közt szerepel egy hobbiterepjáró-szerűség megépítése, és ezzel a gyártás megduplázása a jelenlegi évi 4000-ről évi 8000 autóra. A műszaki háttér egy részét – így a hajtáslánc elemeit – az AMG szállíthatja az új modellekhez, a vázszerkezet és a karosszéria burkolata azonban házon belül kell készüljön.

Az Investindustrial nem idegen a járműiparban: az olasz Bonomi testvérek befektetési alapja 2008 és 2012 között a Ducati tulajdonosa volt, és akkor jó üzletet csináltak, hisz szép összegért adták tovább az olasz motorkerékpár-gyártót a VW csoportnak. Nem kizárt, hogy az Aston Martinnal is hasonló terveik vannak: miután újra vonzó befektetési célponttá teszik, haszonnal adhatják tovább egy következő tulajdonosnak. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a sportkocsigyártás lehet masszívan nyereséges üzlet, különösen vonzó márkanévvel, de ehhez évi négyezer autónál többet kell eladni. A Ferrari évente valamivel több, mint 7000 autót ad el, és így már nyereséget termel, azaz az Aston Martinnak is érdemes a termelés fokozásában gondolkodnia.