Elképesztő műanyagok, valódi fémek

2016.03.03. 16:13

Bár a magasban ők egy cég, a Mansory és a Morgan standja mégis kétfelé vágja a Citroënt és a Peugeot-t itt Genfben, az egyetlen hatalmas csarnok Kia-Mercedes-BMW felőli végén. Egyvalami mégis összeköti a két márkát, már csak a platformosztozós stratégia miatt is - ez az új mikrobusz.

Előbb a Citroënét fotóztam le, egyszerűen csak, mert útba esett, ők SpaceTourernek nevezik a sajátjukat (ez a Citroën Dispatch furgon ablakos változata), a Peugeot Travellernek (ami pedig az Experből készül üvegek hozzáadásával és lemezdarabok elvételével), de ide vehetnék egy harmadikat, a Toyota Proace-t is, hiszen ezek hárman azonos autók, más emblémával, árakkal és kicsit eltérő felszereltséggel. A Toyota azonban legyen a Toyotáé, én most maradok a franciáknál.

A kettő közül a Citroëné a hülyébb név (ezeket az egybeírt kisbetű-nagybetű dolgokat el kéne már felejteni, amióta a DOS-t elfelejtettük, mint operációs rendszert), de ő néz ki jobban, valahogy a "corporate look" egyszerűen jobban illik ehhez a formához. A Peugeot elegánsabb akar lenni, de az a krómmaszk rajta erősen utólagos hatást kelt, pláne, hogy egy lépcsőben lakik a ferde orron. Mindkettő háromféle hosszúságú bódéval, 4,6, 4,95 és 5,3 méteres kivitelben vehető meg, a motorok 1,6-os (95 és 115 LE) illetve kétliteres (150 és 180 LE) dízelek lehetnek.

Teljes mobiltelefonos és tabletes konnektivitás MirrorLinkkel és Apple Carplay-jel, motoros tolóajtók, feláras 360 fokos kamerák, amikre érdemes figyelni, no meg persze lesz sávelhagyás- és holttér-figyelő, ráfutásos balesetet megelőző vészfék meg egyebek mindkettőnél.

Ezek a dobozok, bár felettébb hasznosak és kelendők a való életben, mégsem különösen izgalmasak a szalonlátogató számára, lévén ők dobozok, s ezen semmiféle krómozott maszk, elhúzott fényszóró, dögös felni nem segít. Hogy emlékezetessé tegye a genfi szalont, a Citroën lájfsztájl irányba indult el - a Hyphen alkivitel (csak mutatóba készült) a Dangeltől származó összkerékhajtással, pántos gumikkal, agyonszínesített belső térrel, emelt hasmagassággal, hosszanti üvegtető-párral készül. A narancssárga festék külön kiemelést érdemel - ilyen vakító árnyalatot utoljára Dániában láttam, a vontatóhajók árbocain.

A Peugeot - hiszen a cégen belül ő képviseli az eleganciát - a biznisz irányába vetette inkább a szemét. A Traveller i-Lab legcsekélyebb ismeretetőjegye a metálbarna fényezés. Ez ugyanis az üzletember tökéletes autóját próbálja megfogalmazni - PSA-nyelven. Hogy ez tökéletesen sikerült-e, nem én vagyok hivatott eldönteni. Az ötlet mindenesetre érdekes: négy különálló ülés, 32 colos tablet, valami iszonyat-navi, ami ezen a terepasztalon elműködik, használhatóan (kisebb országok hadba induló diktátorai simán rendezgethetik itt a játékhadseregüket).

Sokat vártam, hogy bejussak, de az angolok után (akik szokás szerint tudomást se vettek róla, hogy egy fél ország várja, hogy bejuthasson ide), beszivárgott egy kínai újságírósereg a réseken, feladtam. Annyit azonban láttam, hogy jó szórakozás lehet a pingpongasztal-tablet, majd ha lesz ilyenem, kipróbálom.

Igazi, hús-vér, átlagember számára is értelmezhető autó azonban a Peugeot-nál a 2008 lesz. Az előd-2008-hoz képest ez a facelift elmozdult a buszlimuzin-vonaltól és terepjárósabb jellegű lett - fekete sárvédőívek, fekete aljú lökhárítók, effélékre gondoljanak. Nagyobb lett a korábban aprócska csomagtartó - 350-ről 410 literre nőtt -, van MirrorLink és Apple Carplay is. Az Access, Active és Allure kivitelek mellé jön a GT is, 17 colos kerekekkel. Módosítottak a belső téren is, bár nem sokat, most így Genfből nem tudom pontosan felidézni, milyen volt eddig a 2008, de olyan másnak érzem. Aztán lehet, hogy tévedek, akkor vegyék úgy, hogy nem mondtam semmit.

A Citroënnél inkább a tanulmányautó-vonalon folytatták a show-látogatók idegeinek borzolását. De jól borzolnak ezek a franciák. Először is ott az E-Méhari Concept. Ha valaki emlékszik: a Méhari egy Citroën 2CV-alapú kis izé volt a hatvanas-hetvenes években, lényegében egy műanyag teknő egy sátorral a tetején, Dél-Franciaországban még mindig gyakran látni belőle.

A Citroën most megvett egy kész elektromosautó-tanulmányt, kicsit átterveztette a Courréges divatstúdióval, s rátette az E-Méhari nevet. Vicc, hogy míg a Courréges-féle autó teljesen fehér volt (ezt leplezték le nagy csinnadrattával a sajtótájékoztatón), a stand közepén ott állt egy narancssárga is már reggel, takaró nélkül. Na, az a végleges, ha minden igaz...

Tiszta műanyag a kaszni, tényleg van benne hely négy személynek, a hajtás meg totál elektromos, tehát nem lesz belőle nálunk népautó - félek a franciáknál sem egyhamar. Azt, hogy légzsák nélkül hogyan hozzák majd forgalomba (nézzék a kormányt!), nem tudom, de állítólag egy pöccintés kell neki, és gyártani kezdik. Mindenesetre nekem is kész autónak tűnt: működtek a kilincsek, az ülésállítók, a kapcsolók, minden. És tetszik.

A legérdekesebb azonban két, ebben a formában valószínűleg soha meg nem valósuló kupé volt PSA-élnál. Mindkettő elektromos.

Egyik egy olyan kocsi, ami fél évvel korábban, Frankfurtban már szerepelt kissé eldugva a standon, de most közelről lehetett látni, kinyitva. A Fractal az, amely belső terét 80 százalékban 3D-s nyomtatóval készítették, az ajtajai pedig azért ilyen furcsák belülről, mert a süketszobák mintájára ezek a tojástartó-szerű izék biztosítják a zajmentességet. Ha tanulmány, ha nem, azért ahhoz kell egy jó adag tudás és ízlés, hogy valaki ilyet tervezzen.

A másik a Citroen villany-izéje, a 400 lóerősnek mondott E-Tense. Azannya, tolult a számra, amikor megláttam. Szörnyű, az átlagos szalonkörülményeket messze felülmúlóan pocsék, iszonyatkontrasztos fényben állt, de így is döbbenet, még a belseje is. 4,5-os 0-100-at mondanak meg 400 kilométeres hatótávot, de alapvetően mindegy is - hiszen ki tudná ellenőrizni?