Eladná néhány márkáját a Volkswagen csoport

2016.06.16. 11:17

Az már eddig sem volt titok, hogy a Volkswagen csoport alapos átszervezés előtt áll, de már az is körvonalazódik, hogy milyen lépéseket terveznek. A Bloomberg belső forrásokra hivatkozva azt írta, hogy a Volkswagen eladhatja az MAN teherautó-gyártót és a Ducati motorkerékpár-gyárat, de talán ennél is fontosabb, hogy összevonhatják és kiszervezhetik a konszern alkatrészgyártását egy külső cégbe.

A Volkswagen az elmúlt évtizedekben agresszív terjeszkedést folytatott, de úgy tűnik, a dízelbotrány költségei nem csak véget vetnek ennek, de a birodalom meg is szabadul néhány, a központi üzlethez csak lazán kötődő márkanévtől. Így eladásra kerülhet a Ducati, amely jelenleg az Audi leányvállalataként működik, és az MAN is, bár korábbi nyilatkozatok alapján az sem lehetetlen, hogy a teherautós üzletágnak csak egy részét értékesítenék, miután tőzsdére viszik a részvényeket. Szintén eladó lehet az MAN Diesel & Turbo, amely stabil- és hajómotorok gyártásával foglalkozik, illetve az erőátviteli rendszereket gyártó Renk AG. is. Elemzők szerint az MAN értékesítéséhez ideális a helyzet, hisz a teherautó-piac épp növekedésben van, így nem lesz nehéz új tulajdonost vagy tulajdonostársakat találni. Érdekes viszont, hogy a Scania eladása egyelőre fel sem merült a hírekben, pedig a svéd teherautó-gyártó szintén a VW-hez tartozik.

Kevésbé látványos lépés, de hosszú távon sokkal nagyobb hatású lehet, ha a Volkswagen csoport valóban nekiáll kiszervezni alkatrészgyárait egy különálló cégbe, ahogy azt korábban a General Motors és a Ford is tette. A két amerikai óriás alkatrész-üzletága ma Delphi és Visteon néven önálló cégként működik – ezeknek erős vetélytársa lenne a VW-ból kiváló beszállító, amely potenciálisan 70 ezer dolgozót foglalkoztatnatna 24 üzemben.

Mindezek egyelőre persze csupán javaslatok a felügyelőbizottság asztalán, hogy mit fogadnak el belőle és mit nem, az még kérdés. Az viszont biztos, hogy a német autógyártónak nagy szüksége van mozgósítható tőkére, hogy a dízelbotrány költségei mellett ne lassuljanak le a fejlesztések a cégen belül.