A Nissané lehet az első változó sűrítésű motor

2016.08.15. 11:30

A változó sűrítésű motor ötlete nem új: az alapötlet már az 1920-as években megszületett, és az 1990-es évek vége óta több cég is kísérletezett vele. A gyártás beindításának költségét azonban eddig még egyetlen gyártó sem vállalta.

Az eddig közzétett ábra szerint a Nissan VC-T-nek nevezett megoldásában egy csuklós mechanizmust iktatnak a főtengely és a hajtókar közé. Ennek alsó bekötési pontját elmozdítva válik lehetségessé a sűrítési viszony változtatása 8:1 és 14:1 között úgy, hogy közben a főtengely és a motorblokk távolságát nem kell megváltoztatni. Magas sűrítéssel használva a kétliteres, turbós négyhengeres hatásfoka jelentősen javítható, míg indításnál, illetve nagy teljesítményigény esetén kisebb sűrítést alkalmaznak. A VC-T motor fogyasztása állítólag megközelíti egy azonos méretű dízelmotorét – a Nissannál 27% fogyasztáscsökkenésről beszélnek – a teljesítménye viszont 270 lóerő. A tervek szerint ezzel váltják majd le a 3,5 literes V6-os motort az Infiniti összes modelljében.

A VC-T motort Nissannál állítólag már 1998 óta fejlesztik, bár valószínűleg nem egyenletes intenzitással. Akkortájt több cég is tervezett hasonló motorokat. A Saab öthengeres, 1,6 literes, kompresszoros prototípus-motorja például 225 lóerős volt, és elvileg gyártásra kész, de a svéd autógyár akkori tulajdonosa a 2000-es évek közepén költségcsökkentésre hivatkozva leállította a fejlesztést. Ugyanígy a 90-es évekből származik a a Peugeot 1,5 literes, 217 lóerős MCE-5 motorja, amely szintén késznek tekinthető, de szintén nem kerülhetett gyártásba.

Nem csodálkoznánk rajta, ha a változó sűrítésű motorok a következő években más gyártóknál is előtérbe kerülnének a dízelmotorok visszaszorulásával és a károsanyag-kibocsátási, illetve fogyasztási normák szigorodásával, hisz ezzel az eljárással, ha drága és komplikált is, kitolható a belső égésű motorok élettartama, míg nem sikerül igazán életképes alternatívát találni.

A Nissan megoldása persze nem azonnal válik elérhetővé: a tervek szerint 2018-ban kerül gyártásba, és először a cég nagyobb és drágább modelljeiben alkalmazzák majd.