Új törésteszt-bábuk jönnek: az öreg és a kövér

2017.05.11. 14:39

Egy amerikai cég, a Humanetics két új típusú törésteszt-bábú fejlesztését kezdte meg, amelyek két jellegzetes testalkatot helyettesíthetnek hatásosan a töréstesztek során. Az egyik egy kissé túlsúlyos 70 év körüli hölgyet, a másik egy középkorú, magas és erősen elhízott férfit utánoz. Mint kiderült, őket egyelőre nem védik jól az autókba épített biztonsági eszközök, de az új bábukkal lehetőség nyílik rá, hogy változzon a helyzet.

A Michigani Egyetem kutatócsoportjának vezetője, Stewart Wong professzor trauma-sebész magyarázta el, miért lenne szükség az új bábuk rendszeresítésére. „A jelenlegi bábuknak elvben az átlagot kellene képviselniük. Ám durván ötven éve ugyanezeket használják. A mérnökök mára igen jók abban, hogy növeljék a sportos testalkatúak biztonságát. Ám teljesen figyelmen kívül hagyják a népesség egy jelentős részét, amely manapság már közelebb is van az átlaghoz.” - mondja.

2013 óta folyó kutatásaik szerint egy elhízott embernek jelenleg mintegy 78%-al nagyobb rá az esélye, hogy meghaljon egy autóbalesetben, mint annak, aki nem túlsúlyos. „Az elhízottak nagyobb eséllyel szenvednek sérüléseket a testük alsó felén, elsősorban a lábaikon, ugyanakkor ritkábbak a has súlyos sérülései. Az idősebbek esetében ugyanakkor a mellkasi sérülések jelentik a problémát” - mondja Wang professzor. Az első jelenség oka, hogy az elhízott embereket az biztonsági öv medencei része, amely a hasukon fut keresztül, kevésbé tartja az ülésben: nagy lassulásra könnyebben csúsznak előre az öv alatt, a műszerfal alá. Az idősebbek esetében viszont a csontok kisebb teherbírása miatt túl nagy lehet a mellkas terhelése, így az erő, amit egy fiatalabb test még gond nélkül elvisel, náluk végzetessé is válhat.

Az új bábuk egyelőre még kísérleti stádiumban vannak, de a Humanetics alelnöke bizakodó: a kutatócsoport adatait sikerült úgy felhasználniuk, hogy a bábuk jól reprezentáljanak két nagy, az autóbalesetek által az átlagosnál jobban veszélyeztetett csoportot, és már együtt dolgoznak több nagyobb próbabábú-gyártóval is. Így néhány éven belül gyakorivá válhatnak az olyan töréstesztek – és ennek kapcsán olyan autóipari fejlesztések – amelyek jobban figyelembe vehetik az eltérő korú és testalkatú emberek tulajdonságait.