Mostantól jöhetnek a kézi váltós hibridek

2017.07.07. 11:20

A villanyautó még túl drága, a dízelmotor viszont lassan vállalhatatlanná válik a személyautókban, így a következő évtized valószínűleg a hibrid hajtások előretörését hozza világszerte. Ennek megfelelően egyre több autógyár és beszállító lép piacra kifejezetten olcsó modellekbe szánt hibrid rendszerekkel. Egy ilyen a Schaeffler P2 modulja, amelynek egyik újdonsága, hogy manuális váltókkal együtt is használható.

A lendkerék helyére beépíthető szerkezet két tengelykapcsolót és egy 12 kW-os – durván 16 lóerős – villanymotort egyesít egyetlen kompakt blokkban. A tervezők célja az volt, hogy minél kevesebb módosítással beépíthessék egy hagyományos benzinmotoros autó motorja és váltója közé. Az eddigi hibrid hajtásokat jellemzően valamilyen automata váltóval párosították – ha ugyan alkalmaztak váltót egyáltalán – ehhez képest a P2 modul kézi váltós autóba is beépíthető, és átveszi a kuplung funkcióját is.

A megoldás alkalmazása egy költségesebb beavatkozást így is szükségessé tesz, hiszen 48 voltos feszültséghez tervezték. Ez az új szabvány könnyebb és olcsóbb elektromos rendszer alkalmazását teszi lehetővé – a Schaeffler szerint a kábelezés tömege akár a negyedére is csökkenthető – és energetikailag is sokkal hatékonyabb, de a 12 voltos rendszerekről épp csak megkezdődött az átállás, így a 48 voltos segédberendezések egyelőre még drágák.

A tömör építésű hibrid-modul egyébként mindent tud, ami egy ilyen rendszertől manapság elvárható. Generátor-üzemben is használható, azaz motorfék-üzemben visszatáplál az akkumulátorba, az autót kis sebességnél hajthatja tisztán elektromos üzemben is, használható automata parkolásra, és felkészítették rá, hogy 50 km/h-ig vitorlázó üzemmódban tartsa mozgásban az autót, azaz a belsőégésű motor kikapcsolásával lendületből autózhassunk vele állandó sebességgel.

A gyártó azt mondja, akár 20% üzemanyag is megtakarítható egy ilyen modul beépítésével, de ez persze nagyban függ a körülményektől: a megtakarítás mértéke nyilván attól függ, hogy az adott forgalmi helyzetben mennyire lehet kihasználni a fent felsorolt lehetőségeket. Autópálya-sebességnél például nem sok haszna van egy ilyen eszköznek – igaz, kis mérete miatt legalább jelentős súlytöbbletet nem jelent – lassan araszoló városi forgalomban viszont érezhető fogyasztáscsökkenést eredményezhet.

A gyártás az év vége felé indul a cég kínai üzemében, de ez csak a P2 modul első változata. Már dolgoznak egy 33 és egy 64 lóerős kivitelen is. Azt egyelőre nem tudni, hogy melyik autógyártó lesz a rendszer első felhasználója, de ahhoz nem kell nagy jóstehetség, hogy megsejtsük, a következő néhány év során gombamód szaporodnak majd az efféle olcsó elektromos segédhajtással felszerelt személyautók.