Így kereshető pénz a villanyautóval

2017.08.12. 07:11

Az elektromos autózás nemcsak környezetbarát, de a világ energiagazdálkodásának is nagyon értékes kiegészítője lehet. Dániában most ezzel kísérletezik a Nissan.

leaf chargin

A lényeg, hogy az autók – az elektromosak is – élettartamuk nagy részében állnak, ám az elektromos járművek akkumulátor-kapacitása ez idő alatt hasznos részévé válhat az elektromos hálózatnak. Ezért pedig szép összeget fizethet az áramszolgáltató. Egyelőre csak Dániában működik a konstrukció, de ott már most évi 1300 eurót – 396 ezer forintot – szedhet be néhány flottaüzemeltető, autónként, ami bőven fedezi az üzemeltetés éves költségét.

Ma még a villamosáram-szolgáltatók egyik komoly problémája a hullámzó energiaigény: nappal jellemzően sokkal több áramot fogyasztunk, mint éjjel, és jelenleg nem létezik olyan hatalmas akkumulátor, amely ezt a hullámzást valamelyest kiegyenlíthetné. Az elektromos autó erre tökéletes eszköz lehetne, ha elterjedne: éjjel felhalmozható benne az energia, aminek egy részét nappal – amikor egy tipikus, munkába járásra használt jármű csak parkol – visszajuttathatja a rendszerbe. Erre már a mai villanyautók is adnak lehetőséget: az aktuális Nissan Leaf például, a nagyobb, 30 kWh-s akkumulátorral 172 km-t tehet meg egy töltéssel, de egy tipikus európai ingázó nem megy 40-60 km-nél többet egy nap, azaz a tárolt energia kétharmada kihasználatlan marad. Ez pedig szolgálhat pufferként a nap legnagyobb fogyasztású óráiban az áramszolgáltató számára, úgy, hogy akár a nap vége felé, a hazaindulás előtti órákban az autókba visszatöltik az így elvett energiát, azaz az autó tulajdonosa nem is vesz észre az egészből semmit.

A Nissan most azzal kísérletezik, hogy a villanyautók ilyesfajta puffer-üzemmódja köré hogyan lehet működő üzleti modellt alkotni. Azt mondják, ha sikerül kidolgozni a részleteket, akkor szélesebb körben is elterjedhet a dolog, ami mind a villanyautó-tulajdonosok, mind az áramszolgáltatók számára hasznos lehet.

Becslések szerint 2040-ig durván a jelenlegi 300-szorosára nő majd a villanyautók energiafelvétele, és ezzel arányban az általuk tárolt energia mennyisége is. Jelenleg a világ energiafogyasztása mintegy 21 ezer TWh, a villanyautók ehhez képest mintegy 1800 TWh-t tárolhatnak, ami már nagyobb energiafelvétel-ingadozások kiegyenlítésére is elegendő lehet. Ezzel egyebek között csökkenthető volna az igények ellátásához szükséges erőművi kapacitás, vagyis összességében takarékosabbá lehetne tenni a Föld áramellátását, ha megfelelő mennyiségű elektromos jármű is részt venne benne.