Norvégiában annyira sok lett a villanyautó, hogy nem bírják töltővel

2017.09.21. 17:44

Saját sikere akaszthatja meg Norvégiában az elektromos autózást. A villanyautózás terén jelenleg mindenkinél jobban álló skandináv országban egy ideje már rohamosan nő az elektromos autók száma, ezt a növekedést pedig nem követik a nyilvános töltőhelyek. Az eredmény: a helyi elektromos autó szövetség azt kéri, ne vegyen villanyautót, aki nem tudja otthon tölteni. Legalábbis a fővárosban.

kiz.png

Norvégiában elképesztő dolgok történtek az utóbbi években a villanyautózás terén. 2014-ben például azért figyelt rájuk a világ, mert az év márciusában az ország legkelendőbb autója a Tesla Model S lett. Ami nem csak, hogy drága prémiumautó, de mindemellett ugye full villanyhajtású, amire három éve még a mostaninál is sokkal ferdébb szemmel nézett az autóipar. Tavaly nyáron aztán jött a következő nagy hír északról: Norvégia nagy pártjai megegyeztek arról, hogy tíz év alatt kisöprik az országból a benzines és a dízeles járműveket. Hogy nem irreális vállalásról van szó jól mutatja a jelenlegi helyzet: Norvégiában jelenleg az újonnan regisztrált járművek 35 százaléka full elektromos vagy plug-in hibrid. A fővárosban, Oslóban ez az arány még durvább: 40 százalék.

Az eladásokon látszik, hogy ha van ország ezen a bolygón, amely tíz éven belül meg tud csinálni egy ilyen léptékű átállást a közlekedésben, akkor az Norvégia. Az sem elhanyagolható részlet a történetben, hogy állandó, bő vízhozamú, nagy esésű folyókra telepített vízerőműveknek köszönhetően az ország saját energiaigénye egy ideje már szinte teljes egészében tiszta forrásokra támaszkodik. Szóval olcsó áram van, társadalmi szándék is az átállásra, viszont egy dologból van arányaiban egyre kevesebb, és az a nyilvános villanytöltő.

Nyilvános töltő Oslóban
Nyilvános töltő Oslóban

A nagy terjedés úgy fest, Oslóban megakadhat, ahol a városvezetés nem tudja tartani a tempót. A fővárosban jelenleg 1300 nyilvános töltőpont üzemel, miközben a főváros útjait 50 ezer villanyautó és további 30 ezer plug-in hibrid járja. Az illetékes állami szerv azt mondja, minden évben 26 százalékkal növelik a töltők számát, de ez kevés, mert közben az elektromos autók száma tavalyról száz százalékkal emelkedett. Az eredmény: egyre nehezebb szabad nyilvános töltőt találni, a helyi elektromos autó szövetség, az Elbilforening ezért kifejezetten kéri az oslóiakat, hogy amíg nem javul a helyzet, a fővárosban inkább csak az vegyen villanyautót, akinek van módja otthoni töltésre, máskülönben csak tovább rontja a helyzetet.