2017.10.26. 17:49

Újabban létezik egy irányzat az autógyártásban, amely igyekszik teljesen elvonatkoztatni a hagyományos autózástól, és a mobilitást szélesebb körben értelmezi. Ide tartozik a Toyota Concept-i családja, de a Honda is készített néhány ilyen autószerűtlen járművet a Tokiói Autószalonra.

Ilyen például az Ie-Mobi, amely egy bútor-esztétikumú, hatkerekű készség. Természetesen elektromos hajtású, és egyértelmű szoba-jellege van belülről, ami nem is véletlen: a magas doboz, amelyben könnyedén elfér egy felnőtt állva is, álló helyzetben szobaként is hasznosítható, és elektromos rendszere kiegészítheti a házét is, egyfajta mobil akkumulátorként. A famintás burkolatok és a nagy üvegfelületek is a szoba-funkciót erősítik, miközben a magas építés autóként meglehetősen célszerűtlenné teszi az Ie-Mobit, jelentős légellenállást és szélérzékenységet ígérve. Ám onnan nézve, hogy a legtöbb szoba egyáltalán nem képes magától mozogni, ezek lehetnek elfogadható kompromisszumok is.

A Fure-Mobi egész másféle állat: ez a Honda megoldása azoknak, akiknek nehezére esik a járás. Igazából nem sokkal több egy guruló széknél, amelyre hátul ráállhat még egy ember. Hogy egész pontosan hova szánták, azt nehéz lenne megmondani, de a kis kerekek alapján sima felületeken érezheti magát otthon, és a futómű hiánya alapján nem is lehet valami gyors. Hasonló koncepciót valósít meg, de csak egy személyt szállít a Chair-Mobi: ez is csak egy guruló ülés, amely azonban állítható magasságú, és minden körülmények között vízszintes marad, lejtőn és emelkedőn is.

Azokat a szituációkat nem igazán látjuk magunk előtt, ahol ezekre a járművek tényleg van akkora szükség, hogy az emberek jelentős összeget adjanak értük, de mint ötletparádé, igazán látványos a Honda furcsaság-gyűjteménye. A legértékesebb tulajdonsága talán az, hogy segít elvonatkoztatni a megszokott sémáktól, és elgondolkodtat: nem lehetetlen, hogy a közlekedési igényeket egész máshogy is ki lehet elégíteni, mint ahogy manapság tesszük.