Az autógyártók szerint túl agresszíven szigorítana az EU

2017.11.11. 07:40

Az EU legújabb javaslata szerint az új autók szén-dioxid-kibocsátását 2025-re a 2021-es szinthez képest 15%-kal, 2030-ra pedig 30%-kal kellene csökkenteni. Az európai autógyártók szövetsége, az ACEA azt mondja, 20% a legtöbb, amit vállalni tudnak.

co2

A jelenlegi szabályozás 130 g/km-es szén-dioxid-kibocsátási flottaátlagot ír elő az autógyártók számára, de a cégek már készülnek a 2021-es szigorításra, amely 95 g/km-es átlagot írna elő. Már ezzel a határértékkel kapcsolatban is sok volt a vita korábban: elsősorban azoknak a gyártóknak okozhat gondot a betartása, amelyek viszonylag nagy autókat állítanak elő. Ám ami most kiverte a biztosítékot a gyártóknál, az a legújabb EU-s javaslat, amely 2025-re 80 g/km-es, 2030-ra pedig 66 g/km-es kibocsátási szintet írna elő. Ráadásul úgy, hogy közben a VW dízelbotrányának következményeképp a gyártók lényegében elveszítették a dízelmotor alacsony átlagfogyasztása által nyújtott lehetőséget is: a dízeleket várhatóan a rájuk vonatkozó károsanyag-kibocsátási normák szigorítása, és a nagyvárosokban életbe lépő korlátozások szorítják majd ki a piacról néhány éven belül.

Az ACEA szerint 2030-ra szén-dioxid-kibocsátás 20%-os csökkentése lenne reális a 2021-es szinthez képest, ami 76 g/km-es flottaátlagot jelentene. Erre is azt mondják, hogy igen drágán lehetne teljesíteni – még úgy is, hogy az igen alacsony, 50 g/km alatti szén-dioxid-kibocsátású járművek nem egyszer számítanának bele az átlagba – de a 66 g/km-re, ha nem is teljesen nyíltan, de azt mondják, teljesíthetetlen.

A kötélhúzás ezzel persze épp csak elkezdődött, most jönnek a lobbisták alkui, a politikai háttérjátszmák, így még puhulhatnak az elvárások, mire a javaslatból szabályozás lesz, de egyértelmű az EU politikusainak üzenete: tisztább autók kellenek, bármi áron. A végcél persze az elektromos autókra való átállás meggyorsítása lenne. Ennek érdekében az EU részéről felajánlottak 800 millió eurót vilanytöltő-építésre, és 200 milliót az akkumulátor-technológia fejlesztésére, de ez inkább szép gesztus, mint valódi segítség. Egy-egy autógyár ennek az összegnek a tízszeresét költi majd el a modellpaletta átalakítására, még akkor is, ha az ACEA-féle magasabb határérték kerül bevezetésre.