SWM: Kínai autó, olasz márkanév

2018.04.04. 13:57

Valószínűleg csak a terepmotorozás megszállottjai ismerik az SWM-et, hiszen az eredeti céget 1971-ben alapították triál-, krossz- és enduró-motorkerékpárok gyártására, de már 1984-ben csődbe ment. Ám a kínaiak így is láttak benne fantáziát: motorkerékpárokat és autókat egyaránt készítenek ezen a néven.

A kezdeményezés nem is olyan új: 2014-ben támasztotta fel az SWM márkát a BMW kínai partnereként ismert China Brilliance és Kína legnagyobb motorkerékpár-gyártója, a Shineray. A két cég vegyesvállalata által részben Olaszországban fejlesztett, de Kínában gyártott járművek viselik, amelyek közül a G01 nevű a legújabb.

Méretre valahová a BMW X1 és X3 közé lőtték be az új aszfalt-terepjárót, stílusra viszont inkább japán és koreai példákat nézegethettek a tervezők. Szemből az SWM fura keverék, Audi és Hyundai stíluselemekből, profilból azonban inkább egy Infinitit juttat az ember eszébe.

A 2,75 méteres tengelytávú modellel egyelőre elsősorban Kínában próbálja megvetni a lábát a márka – ehhez mérten nehezen is érthető, hogy a premiert miért tartották Olaszországban – így nem meglepő, hogy a hajtásrendszer is az ottani igényeknek megfelelő. Egyelőre egyféle, turbós, 1,5 literes négyhengeres benzinmotorral mutatták be a G01-et, amelyhez hatfokozatú váltók – kézi, vagy automata – választhatók.

Egyelőre nehéz megjósolni, hogy az SWM-nek mennyi esélye lehet a túlélésre. Hasonló modelleket szinte minden valamire való kínai autómárka kínálatában találunk, és ezekből már most is több mint egy tucat működik, több-kevesebb sikerrel. A verseny Kínában elképzelhetetlen mértékű, és ma még beláthatatlan, hogy melyik lesz az a néhány autómárka, amely hosszú távon fenn maradthat.