Francia lázálom az autózás jövőjéről

2018.04.27. 17:05

A tanulmányt a DS X E-Tense-nek hívják, és egyértelműen úgy tervezték, hogy aki látja, ne higgyen a szemének. A Pekingi Autószalonon állították ki, és egyértelműen egyetlen célt szolgál: hogy a DS stand mellett senki ne menjen el anélkül, hogy alaposan meg ne nézze.

Ennek érdekében először is az autóépítés legmarkánsabb ökölszabályát rúgták fel, mely szerint egy jármű alapvetően szimmetrikus a hosszsíkjára, legalább nagy vonalakban. A DS tanulmánya nem az. Olyan, mintha a teljes orr-rész balra csúszott el a középvonaltól, a far viszont jobbra, amitől a látvány egész hihetetlen, mintha a tervezők nem is az autót, hanem az azt befogadó teret hajlították volna meg valamiképp.

Ez a tanulmány egyébként semmilyen más szempontból sem próbál megvalósíthatónak látszani. A két ülést egymástól elválasztva és eltolva helyezték el az autóban, az egyiknek jutott szélvédő, a másiknak az sem – oda csak bukósisakban érdemes bemászni.

Ezen felül a fizika sem zavarta túlságosan a tervezőket. Két villanymotort álmodtak a jövő DS-ébe, de mindkettő egy-egy első kerekeket hajtja. Az összteljesítményük utcai üzemmódban is 540 lóerő, ami érzésünk szerint sokkal több, mint amit a két első keréken át lehetne vinni, az viszont biztos, hogy a verseny-üzemmód 1360 lóerejének nagy részét csak az első gumik megsemmisítésére lehetne használni.

Mindezzel persze csak akkor lenne dolgunk egy ilyen autó tulajdonosaiként, ha bekapcsolnánk a kézi irányítást, hisz természetes módon a 2035-ös DS sportkocsi már magát vezetné, legalábbis valahogy így képzelik a francia tervezők.

Természetesen nem véletlen, hogy a DS épp Kínában mutat ennyire radikális tanulmányautót. Az épp csak megszületett márkának egyértelműen ez az egyik legfontosabb és legrégebbi piaca, de épp összeomlóban van: tavaly 47,5%-ot estek az eladásaik. Másutt nem ilyen rossz a helyzet, hisz összességében 7,5%-os növekedésről számolhatott be a PSA luxusmárkája, de ahhoz, hogy jelentős piaci szereplő lehessen a DS-ből, kell még néhány újdonság, és nem csak efféle őrült tanulmányok.