Magyar autó nyert!

Első díj egy veterán Citroennek Maastrichtban

2019.01.15. 06:35 Módosítva: 2019.01.16. 23:31

Bár a veterános naptár legnagyobb rendezvényei közé még csak felkapaszkodófélben van a hollandiai InterClassics Maastricht, a 35 ezer négyzetméteres terület és a 300 kiállító azért sokat elmond a közel negyed százada létező rendezvény méreteiről. Mondjuk úgy - ha most még nem a TechnoClassica Essen vagy a párizsi Rétromobile, azért már így is tekintélyes, ráadásul január eleji időpontjával (idén 10-13-ig tartották) ez nyitja az oldtimeres évet, s kisebb, elfeledett márkák klubjai is részt vesznek rajta. A látogatók elsősorban Hollandiából és Belgiumból érkeznek, de tekintélyes tömeg látogat át Németországból is.

Mint minden ilyen rendezvényen, itt is osztanak díjakat, ezek közül talán a legtekintélyesebbet, a "Best Restored Car of Show" csípte fel egy óbudai restaurátorműhely, a DC72. Szóban forgó autó egy 1966-os Citroen DS21 Pallas volt, amelyet a tizenkét fővel dolgozó műhely a belga Albion Sport & Collection Cars megbízásából, hét hónap leforgása alatt újított fel az utolsó csavarig. A végeredményt látva ez a belga cég döntött arról, hogy a kocsit benevezi a maastrichti megmérettetésre. Az ügy pikantériája, hogy mire a Citroen a kiállításra indult, már egy hónapja eladták egy német vevőnek, tehát oda már eladott autóként érkezett - nyilván néhány potenciális vevő bánatára.

Mellékszál, hogy a Citroen autómárka idén ünnepli a 100. évfordulóját. A DS modell - a rövidítés kimondva istennőt jelent franciául - 62 évvel ezelőtt jelent meg, különlegessége volt az áramvonalas, a tetején műanyag, pár csavar megoldásával szétszerelhető karosszéria, a négy keréknél a rugókat helyettesítő, szinttartós, hidropneumatikus rendszer, a nagynyomású fékkör, a szériában szerelt radiálgumi és a tárcsafék. A modell 1967-ben alapos frissítésen esett át, akkor kapott a Panhard PL24 mintájára, közös üveg alá bújtatott fényszórókat - a maastrichti nyertes tehát egyike az utolsó, még békalámpás DS-eknek.

Végezetül még: mindenképpen ide illik a Totalcar és Vályi Pista fennforgásának egyik valaha volt legcsodásabb filmje, amely - nini - épp az Istennőről szól. Élvezzük együtt.