Kiderült, honnan van páncélozott Mercedese a koreai diktátornak

2019.07.17. 13:22

Kedden kiadta jelentését a washingtoni székhelyű Center for Advanced Defense Studies, így már nyilvános, hogyan kerültek Kim Dzsong Un páncélozott Mercedesei a szankciókkal sújtott Észak-Koreába. A csavaros utazás Hollandiában indult, majd Kínán, Japánon, Dél-Koreán és Oroszországon keresztül ért a diktátorhoz a csomag. 

rvr

Hónapokkal korábban lett téma Kim Maybach-jaiból, amikor a diktátor több eseményen is elkezdte mutogatni a Maybach S600 Pullman Guardot és a Maybach S62-est, például a nagy nemzetközi figyelemmel kísért oroszországi találkozóján áprilisban. A Mercedest gyártó Daimler anyacégnek kellemetlen volt a helyzet, ezért tavasszal nyilvánosan is jelezte: fogalma sincs, hogyan juthatott Kim a páncélozott luxusautókhoz, hiszen semmilyen üzleti kapcsolata nincs a nemzetközi szankciókkal sújtott Észak-Koreával.

Az ügy előzménye, hogy az ENSZ Biztonsági Tanácsa egy 2006-os határozatban megtiltotta a luxuscikkek exportját az elzárt ázsiai országba büntetésül annak nukleáris programjáért. Igaz, a BT tagjai nem tudtak megegyezni a luxuscikkek pontos meghatározásában, ami tág teret hagyott az értelmezésnek. A mostani jelentést készítő kutatóintézet keddi publikációja szerint 2015 és 2017 között összesen 90 országban fordultak meg az Észak-Korea felé tartó luxuscikkek.

Kim és Rolls-Royce Phantomja tavaly Phenjanban. Ennek az autónak sem szabadna az országban lennie, ha jól működnének a szankciók
Kim és Rolls-Royce Phantomja tavaly Phenjanban. Ennek az autónak sem szabadna az országban lennie, ha jól működnének a szankciók

A beszámoló szerint a két Mercedes limuzint a rotterdami kikötőben tették hajóra tavaly júniusban, és több köztes állomás után, október elején érkezett meg az oroszországi Nahodkába, ahonnan napokkal később útnak indították az észak-koreai főváros felé. A kutatóintézet jelentése a nyilvánosság számára hozzáférhető adatokon - vállalati nyilvántartásokon, kereskedelmi és vámjegyzékeken, illetve hajókövetési információkon - alapul.

"A szállításban részt vevő kereskedelmi szervezetek több országban működnek, jelentős áruszállítási kapacitásokkal rendelkeznek és más tiltott kereskedelmi tevékenységet is folytatnak Észak-Koreával, például hajók közötti transzferek, szénexport, külföldi munka és fegyverkereskedelem" - hívta fel a figyelmet a jelentés.