A városi terepjáró 28 százalékkal gyilkosabb, mint egy hagyományos személyautó

2019.10.19. 10:51

Nem meglepő, de legalább konkrét adatokat közölt egy felmérés a városi terepjárók veszélyfaktoráról. Kiderült, hogy nem érdemes velük ütközni, bár még mindig jobb most, mint húsz éve volt.

kb

Az amerikai biztosítótársaságok által fenntartott közlekedésbiztonsági szervezet, az IIHS végzett el egy húsz évet átfogó felmérést, amiben a városi terepjárókat, mint közlekedésbiztonsági tényezőt vizsgálták. Konkrétan azt nézték, mennyivel van rosszabb esélye a másik autóban ülőknek, azaz azoknak, akik egy SUV-vel ütköznek szemben azzal, ha ezt egy átlagos személyautóval tennék: nem városi terepjáróval, szóval egy alacsonyabb és jó eséllyel könnyebb autóval. 

Az IIHS az európai NCAP-t és sok biztosítótársaságot is bevont a felmérésbe, amiben egy és négy éves kor közötti autókban elhunytak baleseteit nézték. Így jött ki, hogy az 1989 és 1992 közötti időszakban ez az arány 132 százalék volt. Ennyivel volt nagyobb esélye egy tragikus balesetre annak, aki SUV-vel ütközött. A 2009 és 2012 közötti időszakra ez már 59 százalékra csökkent, az utolsó vizsgált időszakban, 2016 környékén pedig ez már 28 % volt. Azaz ugyanez, vagy talán ennél valamivel jobb az arány manapság.

A felmérés erősen az amerikai adatokra támaszkodik, ami Európából nézve csalóka. Az USA járműparkjának hetven százalékát városi terepjárók, pickupok és kisteherautók adják, ami torzít valamennyit, de ettől még a fizika fizika marad: egy magas és nehéz autóval ütközni (a másik oldalon) mindig rosszabb lesz, mint mondjuk egy szedánnal, bár ahogy a balesetbiztonság fejlődik, ez egyre kevésbé lesz szempont.