Magasabb üzemanyagárakkal és alacsonyabb sebességhatárokkal menthetik a klímát a németek

2019.12.10. 11:22

A német szövetségi környezetvédelmi hivatal (Umweltbundesamt) egy belső jelentése lett nyilvános nemrég, amiből kiderül, milyen közlekedési reformlehetőségei vannak a kormánynak, ami segíthet Németországnak, hogy teljesítse klímavédelmi céljait.

btebte

Az Umweltbundesamt javaslatai közt szerepel például az üzemanyagár-emelés. A gázolajra kirótt adó emelését javasolja a hivatal, ami szerint érdemes lenne 2030-ig 70 eurócenttel (kábé 230 forint) emelni azt. Ezzel egy liter gázolaj adóterhe a jelenlegi 0,49 centről 1,19 euróra emelkedne, ami végeredményben kéteurós (660 forint) literárat jelentene az országban. Ezzel alighanem a vasúti teherszállításra való átállást, illetve az alternatív hajtású teherszállítók beszerzését ösztönöznék. Ilyenből egyelőre csak kisebb méretben akad használható, a kamionoknál még csak nagy ígéretek (Nikola, Tesla Semi, hidrogénes Toyoták) vannak, de az évtized közepére könnyen lehet, hogy átalakul ez a piac. Szó esik a kamionok útdíjának emeléséről is, ami egyrészt szintén a vasútra terelheti a szállítmányozást, másrészt a helyben termelt áruk forgalmának is jót tehet.

A gázolaj mellett a benzin adóterhe is emelkedne az országban, itt 47 centet javasol a hivatal. Van javaslat a céges autókkal kapcsolatban is. A hivatal szerint a céges autókra és az ingázókra vonatkozó adókedvezményeket meg kéne szüntetni, cserébe viszont felvetik, hogy a vasúti utazást olcsóbbá kéne tenni az országban. Ezeket még talán át tudják nyomni a klímaproblémákra általánosan nyitott németeken, de van egy javaslat, amit aligha: a hivatal szerint érdemes lenne 120 km/h-ra csökkenteni a sebességhatárt az ország autópályáin.

Németországban a gazdaság összes ágazata közül a közlekedés áll a legrosszabbul. Na nem azért, mert a széntüzelésű erőművek olyan jót tennének a környezetnek, de amíg például a mezőgazdaságban vagy az építőiparban 1990 óta csökkent a károsanyag-kibocsátás mértéke, addig a közlekedésben az autók méretének növekedése és számuk emelkedése, valamit a légiközlekedés felfutása miatt itt egyre rosszabbak a számok, ezért itt drasztikus lépésekre lesz szükség, hogy az ország teljesíteni tudja vállalt klímacéljait. A javaslatban amúgy szó esik a repülős utak adóterhének emeléséről is.