Az autógyártók a következő Euro-norma elhalasztását kérik az EU-tól

2020.07.08. 07:05

Michael Manley, az európai autógyártókat képviselő ACEA elnöke, és egyben a Fiat Chrysler vezérigazgatója kérte levélben a EU belső piacért felelős biztosát, Thierry Bretont, hogy hat hónappal halassza el az Euro 6d ISC-FCM normaváltozat bevezetését.

typeapproval

Manley szerint ez az intézkedés nagyban megkönnyítené az autógyártók dolgát, amelyek a tavaszi kijárási korlátozások miatt jócskán megcsúsztak az új típusvizsgák elkészíttetésével. Ezzel mintegy 2100 olyan modell, amely megfelelne az új normának, még nem kaphatott típusvizsgát, így gyártásba sem kerülhettek. Ennek következtében számos olyan típust gyártanak jelenleg, amelyek még nem felelnek meg az új normának, így 2021 januárjára várhatóan legalább 600 ezer olyan eladatlan autó lesz, amelyet onnantól hivatalosan nem is adhatnak el, ha nem kapják meg a kért halasztást.

A levélben Manley hangsúlyozza, hogy a korábbi autók nem rosszabbak légszennyezés szempontjából, mint az Euro6d ISC-FCM-nek megfelelő változataik, a különbség annyi, hogy a régebbi modellek még nem tartalmazzák az újabb szabványban előírt fogyasztásmérő berendezést.

Az ACEA elnök egyebek közt azzal érvel a halasztás mellett, hogy ha nem kapják meg a halasztást, akkor választásra kényszerülnek. Vagy raktárra gyártanak típusbizonyítvány nélküli, azaz átmenetileg eladhatatlan autókat, vagy ismét felfüggesztik a gyártást. Ez utóbbi pedig, ami pénzügyi szempontból a járhatóbb út, Manley szerint egyértelműen elbocsátásokkal fenyeget az autógyártóknál és a beszállítóknál egyaránt.