Változtattak a PSA-Fiat-egyesülés feltételein

2020.09.16. 06:03

Lassan zajlanak a két nagyvállalat egyesülési tárgyalásai, amit a koronavírus-helyzet csak tovább bonyolított. Most úgy néz ki, néhány lényeges részleten változtattak, hogy a megállapodás jobban passzoljon az új helyzethez.

psafiat.png

Az üzletet korábban komoly kritikák érték azért, mert az egyesülés kapcsán 5,5 milliárd euró egyszeri kifizetést ígért a Fiat Chrysler Automobiles részvényeseinek. Ez eddig rendben is lett volna, de a járványhelyzet kapcsán kapott, hasonló nagyságrendű állami hitelek mellett megkérdőjeleződött, hogy az új gyártó hogyan mondhat le egy ekkora összegről néhány részvényes javára.

Ha nem is tekintenek el ettől a részlettől, a kérdéses osztalék-kifizetés készpénzes részét 2,9 milliárd euróra csökkentették, ami talán elfogadhatóbb lesz a kritikusok számára. Cserébe a Peugeot-csoport nagyobb értéket visz be a közösbe, azzal, hogy a korábbi tervekkel szemben nem adja el az alkatrész-gyártó Faureciában meglevő 46%-os részesedését, ami a napi árfolyamot nézve úgy 2,7 milliárd euró értéket képvisel. Az osztalékfizetés ugyanis elvileg arra szolgál, hogy kiegyenlítse a PSA és az FCA értéke közti eltérést, mivel a Fiat- és a PSA-részvényesek is 50-50%-ot kapnak az új cégből. Így azonban kisebb az eltérés, és így a készpénzben fizetendő összeg is.

Úgy néz ki, a menetrenden a változtatások ellenére sem módosítottak a felek: azt mondják, 2021 első negyedévének végére, azaz március és április fordulójára szeretnék véglegesíteni a megállapodás összes feltételét, és belevágni a két cég közti együttműködések elmélyítésébe, amitől most több mint 5 milliárd euró megtakarítást várnak.

Az ezeket érintő tervekről egyelőre kevés konkrétum látott napvilágot, de annyi biztosnak látszik, hogy az Opelhez hasonlóan a Fiat-kínálat nagy része is a Peugeot műszaki alapjain újulhat meg.