Eszeveszett durva lett az új Porsche 911 GT3 RS

2022.08.17. 18:06

Ahogy július végén a Porsche megígérte, szerdán délután be is mutatták az új 911 GT3 RS-t. Már az is nagyon sokat elmond a modell jelentőségéről és mibenlétéről, hogy nem valami sokat beszélő fejest állítottak oda a premierre, hanem Patrick Longot, a márka egyik gyári versenyzőjét, nem mellesleg a Le Mans-ig 24 órás kétszeres győztesét. Ő aztán Andreas Preuningerrel, a Porsche GT részlegének vezetőjével járta körül az eddiginél is hegyesebb sportkocsit.

A legújabb, 992-es GT3 RS-nél az eddigieknél is nagyobb hangsúlyt fektettek az aerodinamikai fejlesztésekre. Így látványos új légbeömlőket kapott az autó, valamint vannak olyan aktív aerodinamikai elemek is, amelyek azt szolgálják, hogy minden az adott körülményekhez igazodjon. Elöl a lökhárító mögött találunk két kis szárnyat, amelyek 90 fokos mozgásra képesek, nagyjából 3 tizedmásodperc alatt. Nem elégedtek meg immár az első sárvédőn, a kerék fölött elhelyezett beömlővel sem, a kerék mögé is került egy. Az ajtó formája szintén aerodinamikai tényező, a jókora hátsó szárny pedig alapvetően fix, de a hidraulikusan mozgatható keskenyebb lapja nyit vagy zár a DRS (légellenállás-csökkentő rendszer) gombjának megnyomására. Amúgy a DRS is először került széria-Porschéba. További különlegesség, hogy most fordul elő első alkalommal, hogy a szárny magasabb, mint a tető vonala.

Összesen 250 órát töltöttek a szélcsatornában, és összességében az elődhöz képest állítólag megduplázták, a 992-es GT3-hoz viszonyítva megháromszorozták a leszorítóerőt. Számokban kifejezve 285 km/h-s sebességnél 860 kilogrammnyi leszorítóerőről beszélhetünk, 200 km/h-nál 409 kilónyiról. Emellett a súlycsökkentés is lényeges volt: ahol csak lehetett, szénszálat alkalmaztak, így a hátsó szárny, a tető, a sárvédők egyaránt ebből készültek, valamint a modell történetében először az ajtók is – utóbbi öt kilogramm mínuszt jelent. Szuper könnyű üvegekkel szintén próbáltak faragni pár kilót, és a beltérben is ez volt a vezérfonal. Végül 1450 kilogrammon állt meg a mérleg, ami az autó teljes tömegét illeti.

A hathengeres, szívó bokszermotor kilencezerig forgatható, 525 lóerőt és 465 newtonmétert tud. 15 lóerő tehát a plusz a kifutó GT3 RS-hez képest. A teljesítmény-növekedést részben új vezérműtengelyekkel érték el. A motorhoz hétfokozatú, duplakuplungos PDK váltót kapcsoltak, a GT3-énál rövidebb áttételezéssel. Ehhez is külön légbeömlők vezetik a levegőt, hogy extrém terhelésnél se legyen vele gond. Az autó 3,2 másodperc alatt futja a nulla-százat, a végsebessége pedig 296 km/h.

A megállásról elöl hatdugattyús, alumínium monoblokk nyergek gondoskodnak, jókora, 408 milliméteres tárcsákkal, de a GT3-hoz képest ráadásul a tárcsák vastagsága és a dugattyúk átmérője is nőtt. Hátul négydugattyús nyergek préselik a 380-as tárcsákhoz a betéteket. Opcióként a PCCB, avagy Porsche kerámia-kompozit rendszer is elérhető, ekkor elöl 410, hátul 390-es tárcsákat kapunk. Az utcára is jóváhagyott sportgumik elöl 275/35 R20, hátul 335/30 R21 méretűek.

Annyira kihegyezett gépről beszélünk, hogy még a futóműelemek is aerodinamikai tervezésen estek át. Egyébként bentről, a kormányról állítható több paraméter is, ilyen a húzó- és nyomóoldali csillapítás – ez elöl-hátul külön, több fokozatban variálható. Szintén a kormányról, egy tekerőgomb segítségével lőhetjük be igényeink szerint a hátsó differenciálművet. Amúgy három menetmódot kapunk: Normal, Sport és Track, utóbbi beállításai személyre szabhatók.

A 911 GT3 RS-hez elérhető lesz Clubsport csomag, amelynek része az acél bukókeret, a hatpontos biztonsági öv a vezetőülésen és a tűzoltókészülék – mindez ráadásul nem is feláras. A Weissach csomagért ellenben pluszban is kell perkálni, de ott még többet kapunk. Egyfelől több szénszálas elemen látható is lesz a szénszál-minta, illetve itt a bukócső is karbonszálas anyagból készül, megtakarítva hat kilogrammot. A PDK váltófülei pedig a motorsportból leszivárgott mágneses technológiának köszönhetően dinamikusabb váltást és határozottabb nyomáspontot ígérnek.

A Porsche legfrissebb sportkocsijának már az ára is megvan, legalábbis hazai piacon, Németországban 229 517 euróért, átszámítva 93 millió forintért mérik, és az előrendelés is megnyílt.