Shadow RSV-T: hibrid hajtású Hummer-utód

2004.12.10. 12:06

Az Egyesült Államok haditengerészete már teszteli a dízel-elektromos könnyű katonai jármű prototípusát, amit a General Dynamics fejleszt 1997 óta. A speciális járműben számos olyan részletmegoldást alkalmaztak, ami a költségérzékeny civil autógyártásban így együtt még soha nem jelent meg: az igénytelen külsejű karosszéria alumíniumból készül, a jármű utastere páncélozott, a futómű légrugózású, a hajtásról pedig egy 2,5 literes turbódízel motor, egy nagy kapacitású Li-ion akkumulátor, egy generátor és négy villanymotor együttesen gondoskodik.

A fejlesztők a hibrid hajtást természetesen nem alacsony károsanyag-kibocsátása miatt alkalmazták, hiszen ez egy katonai autónál nem lényeges kérdés, sőt még csak nem is az alacsony fogyasztás miatt, hanem azért, mert így lehetett a jármű zaj- és hőkibocsátását minimális szinten tartani. A nevét is ennek köszönheti a jármű: a Shadow, azaz árnyék szó a csendes közlekedés képességére utal. Az autó ugyanis képes kizárólag akkumulátorról is üzemelni: teljesen feltöltött cellákkal így 32 kilométert tehet meg anélkül, hogy el kellene indítani a dízelmotort, ami felderítéskor vagy kis létszámú elit csapatok célba juttatásakor igen jól jöhet. A négy, kerekekbe épített villanymotor összesen mintegy 280 lóerős, bár az energiaellátó rendszer teljesítménye rövid időre is legfeljebb 248 lóerő mozgósítását teszi lehetővé, mivel a dízelmotor 138, az akkumulátorok pedig 110 lóerőnyi teljesítményt szolgáltatnak.

Ez az autó majdnem négy tonnás megengedett össztömegét, valamint 5,45 méteres hosszát, két méteres szélességét és 1,7 méteres magasságát figyelembe véve ugyan nem túl sok, de a Shadow szükség esetén még így is jobban gyorsul a legtöbb hasonló kaliberű katonai terepjárónál. Ugyanez a végsebességre már nem igaz, bár a 112 km/h-s érték elsősorban annak köszönhető, hogy a villanymotorok közvetlenül hajtják a kerekeket, így a legnagyobb elérhető fordulatszám egyben az elérhető sebességet is korlátozza. A hat fő befogadására tervezett jármű mintegy mellesleg nem is fogyaszt nagyon sokat a méreteihez képest: 50 km/h-s tempónál 12,5 liter gázolajat 100 kilométeren.

Ha a haditengerészet szigorú próbáin megfelelőnek találják a Shadow RST-V-t, akkor az amerikai haderő néhány éven belül rendszeresítheti a hibrid hajtású terepjárót.