Új Volkswagen Passat: az első hivatalos képek és információk

2004.12.14. 12:27

Az új családi limuzin 2005 tavaszán a Genfi Autószalonon mutatkozik be élőben, de a gyártó már most közzétett róla egy kis előzetest néhány gyári fotóval és számos műszaki adattal.

Az új Passatnak nincs sok köze az elődmodellhez, és ezt a VW tervezői egyértelművé is tették az új formatervvel. A 90-es évek Passatjaira jellemző, egyetlen lendületes ívet formázó felső ablakvonal és a kispolgári nyugalmat sugárzó vízszintes övvonal a múlté: a hátsó oldalablakok formája és az emelkedő oldalvonal révén az autó már-már inkább hasonlít az 5-ös BMW-re, mint a korábbi Passatokra, az autó orra pedig Concept R és a Concept C tanulmányokról lehet ismerős. Az összhatás valahogy nagyvonalúbbra sikerült, mint bármelyik elődmodell esetében, az új Passat egyszerre sportosabbnak és elegánsabbnak tűnik, mint akár a jelenleg futó modell.

A VW új családi felső-középkategóriása persze nem csak az új formaterv miatt tűnik nagyobbnak: a mérőszalag szerint is minden irányban nagyobb lett az autó. Az új Passat 4,77 méter hosszú (+62 mm), 1,82 méter széles (+74 mm) és 1,47 méter magas (+10 mm), a tengelytávja 2,71 méter (+6 mm) hosszú. Ahogy a méretekből már sejthető, elsősorban a csomagtér nőtt meg jelentősen: az új modell hátuljába 90 literrel több, összesen 565 liternyi csomag fér. Az új szerkezet és a nagyobb méretek további jótékony hatása a karosszéria merevségének növekedése: az új Passat csavarodási merevsége 57%-kal nagyobb, mint az elődmodellé volt.

A motorválaszték a bemutató idején négyféle benzines és három dízelmotorból áll majd. A benzines egységekkel már korábban is találkozhattunk a VW csoport különböző autóiban: az alapmodellben 102 lóerős 1,6 literes motort találunk, de lesz Passat szintén 1,6 literes közvetlen befecskendezéses 115 lóerős motorral, valamint kétliteres 150 lovas FSI motorral és ugyanennek az egységnek a 200 lóerős turbófeltöltéses változatával. A dízel Passatok 105, 140 és 170 lóerős turbódízel motorokkal érkeznek - vélhetően ezek mind az új kétliteres TDI motor változatai, bár erről nem szól a sajtóközlemény. Valamivel később érkezik a legerősebb Passat 250 lóerős 3,2 literes hathengeres motorral. A három közvetlen befecskendezéses benzinmotorhoz a VW hatsebességes kézi váltót vagy ugyancsak hatsebességes automatát kínál, míg a sportos DSG váltót csak a két legerősebb dízelhez lehet megrendelni. A Passat eleinte kizárólag elsőkerék-hajtással lesz elérhető, de a VW ígérete szerint később egyszer csak bemutatják a négykerék-hajtású változatokat is.

A VW a Passatban bemutat néhány, a típus esetében újdonságnak számító megoldást is, amelyek javarészt a kényelmesebb és biztonságosabb autózást szolgálják. Ilyen például az elektronikus kézifék, amely egy gombnyomással aktiválható, és automata funkcióival sokkal egyszerűbbé teszi a lejtőn felfelé való elindulást illetve feleslegessé teszi a fékezést mondjuk a piros lámpánál, mivel álló helyzetben automatikusan megtartja az autót, induláskor pedig elengedi azt. A hagyományos kulcsot is elfelejtheti a leendő Passat-vásárló: a slusszkulcs szerepét maga a távirányító veszi át, amelyet a műszerfal megfelelő nyílásába helyezve és gombként megnyomva indítható az autó. Emellett találunk az autóban Bluetooth-kapcsolatot, követési távolságot figyelembe vevő sebességtartó automatikát, csúcsminőségű gyári hangrendszert, kanyarba bevilágító lámpákat, kétzónás automata klímaberendezést, 230 voltos hálózati csatlakozót és olyan menetstabilizáló elektronikát is, amely képes megtartani egy esetleges utánfutó stabilitását is.

Az új Passat nagyon hamar megérkezik a VW kereskedésekbe: a február végi bemutatót követően egyes piacokon már 2005 márciusában megkezdik a típus forgalmazását.