Gyenge minősítést kapott a Kia Cerato a legfrissebb IIHS törésteszten

2004.12.21. 15:41

Az amerikai szervezet 2001 óta először adta ki a leggyengébb osztályzatot. Az IIHS az amerikai biztosítók szövetsége által létrehozott szervezet, amely rendszeres időközönként vizsgálja a piacra kerülő új modellek passzív biztonságát, hasonlóan az amerikai kormánypénzekből működtetett NHTSA-hoz vagy az európai EuroNCAP-hoz.

A legutóbbi, kompakt modelleken végzett tesztsorozatban az Észak-Amerikában Spectra néven forgalmazott Kia mellett a Suzuki Forenza/Reno (Daewoo Nubira/Chevrolet Lacetti), a Satun ION, a Mazda3 és a Hyundai Elantra szerepelt. Az autókat 40 mérföld/órás, azaz 64 km/órás sebességgel végrehajtott frontális ütközési teszteknek vetették alá, amelyben egy deformálható ütközőelem játszotta a másik fél szerepét. Az értékelésnél vizsgálták az utascella méretének változását, valamint a nyak, a mellkas és a lábak sérülését, és a bábura ható gyorsulásértékeket is. A legjobb minősítést a Mazda3 kapta, de jól szerepelt a Suzuki jelvényes Daewoo, sőt, meglepetésre a Hyundai Elantra is, amit ugyanaz a konszern gyárt, mint a hasonló méretű Kia Ceratót. A GM versenyzője, a Saturn Ion közepesen szerepelt, a Kia viszont kiérdemelte a manapság igen ritkán előforduló poor, azaz gyenge minősítést. Ez egyebek közt olyan hibáknak köszönhető, mint a hatástalan légzsák - a bábu feje a légzsákon keresztül is beleütközött a kormányba - vagy a lábsérüléseket okozó lábtér-kialakítás.

Az IIHS szóvivője elmondta, hogy a Kia szereplése nagyon meglepte a tesztcsapatot. "A legtöbb gyártó már megtanulta az elmúlt években, hogy hogyan tervezzen frontális ütközésnél is biztonságos autókat. Az eredmények alapján úgy tűnik, a Kiának van még némi lemaradása ezen a téren." Az EuroNCAP egyelőre nem tesztelte a Kia egyetlen modelljét sem a kérdéses kategóriában.