B9 Tribeca: új típus a Subarutól

2005.01.12. 11:09

Korábbi ígéretekhez híven tágas hobbiterepjáróval bővíti kínálatát a Subaru. A B9 Tribeca több szempontból is igen fontos lehet a cég számára: egyrészt ez a márka legnagyobb modellje, amelyet elsősorban az észak-amerikai piac igényeinek megfelelően alakítottak ki, másrészt itt alkalmazzák először egy szériamodellen a Subaru új arcát.

Gyártója egyértelműen a terepjárók közé sorolja, de inkább egyfajta átmeneti jármű. Hétszemélyes utastere és sajátos arányai miatt első ránézésre akár egyterűnek is gondolhatnánk, csak a megemelt futómű és a nagyméretű kerekek utalnak rá hogy a típus terepen is jól boldogul. Persze ez nem véletlen: a Subaru számára létfontosságú a Tribeca sikere, mivel ez a típus hivatott kibővíteni az eddigi vásárlók körét, nemcsak Észak-Amerikában, de a világ többi piacán is. A tágas és praktikus belső pedig döntő érv lehet.

A B9 Tribeca formaterve új utakra viszi a Subarut: az orr-részen az eddig csak tanulmányautókon látott új hűtőmaszk látható, amelyet Andreas Zapatinas, az Alfa Romeo egykori főtervezője álmodott meg. A tojásforma központi hűtőrácsból és a két, oldalt vigyorszerűen szétterülő nyílásból álló kompozícióhoz időközben komoly magyarázatot találtak ki a japán marketingesek. Eszerint az új hűtőmaszk a mögötte található boxermotort szimbolizálja, de utal a Subaru repülőgépes gyökereire is. A nyílások felett elhelyezkedő, felfelé elnyúló, lekerekített háromszöget formázó lámpákkal együtt a B9 eleje fura mód mégis inkább egy húsevésre szakosodott, gonosz hangulatban levő Malackát juttatott az eszünkbe, és nyilván jön majd még sok más asszociáció azoktól, akik a visszapillantó tükörből kénytelenek ismerkedni a Subaru új terepjárójával. Az autó hátulja szintén látványos, és itt már egyértelmű, hol dolgozott korábban a tervező : a széles és alacsony hátsó lámpák, valamint a jellegzetes hátsó ablakforma egyértelműen az 147-es Alfa hátulját idézik. A lámpákból elinduló, és a B-oszlopig előrefutó borda megmenthetné a helyzetet, de ez meg valahogy túl erőteljesre sikerült, így már-már az esztétikum rovására megy.

Az új Subaru fura formai megoldásai mellé ismerős műszaki tartalmat csomagolt a gyártó: a 4,82 méter hosszú, 1,87 méter széles és 1,86 méter magas járművet a Legacyból már jól ismert 3 literes hathengeres boxermotor hajtja, amely kerek 250 lóerőt képes leadni, és egy ötsebességes, kézzel is kapcsolható automata váltón keresztül csatlakozik a megszokott szimmetrikus összkerékhajtáshoz. Az autó menetteljesítményeiről egyelőre nincs adatunk, pedig kíváncsiak lettünk volna, hogy az erőteljes motor képes-e megbirkózni a Tribeca csaknem két tonnás (pontosan 1925 kg) tömegével. A pletykák szerint a nemsokára bemutatkozó európai változat már nem csak benzinmotorral érkezik: ebben a típusban mutatkozhat be a Subaru hathengeres, boxer elrendezésű dízele. A Tribeca úttartása az alkotók véleménye szerint a nagy tömeg ellenére is kiváló, ami egyrészt a merev önhordó karosszériának, másrészt a teljesen új hátsó futóműnek köszönhető. A Subaru új terepjárójának kanyartulajdonságait ugyanakkor senki nem tesztelheti a fizika törvényei alkotta határokig, mivel az autóban a szériafelszereltség részét képezi a menetstabilizáló program. Az autó fékrendszerét szintén korszerű elektronika irányítja: a B9-ben négycsatornás ABS és elektronikus fékerő-elosztó gondoskodik a megfelelő lassulásról.

Az autó belseje legalább olyan érdekesre sikerült, mint a külseje. A legelső üléssort két különálló térre osztották a tervezők: az üléseket szabályosan körbeöleli a műszerfal, amelynek ezüstös díszbetétje az ajtókon és a viszonylag magas középkonzolon is folytatódik. A középső üléspadot praktikus kialakítása teszi érdekessé: az egész üléssor húsz centis úton előre-hátra mozgatható, sőt, 60:40 arányban külön is, az üléstámla pedig 40:20:40 arányban három részletben dönthető, így négy személlyel utazva hosszú de keskeny tárgyak is könnyen szállíthatók a Tribecában. Hátulra természetesen csak két szükségülés jutott, ezek azonban teljesen el is tüntethetők a padlóban, így összecsukott állapotban egyáltalán nem akadályozzák a csomagtér használatát.

A B9 Tribeca terepjáró gyártása még idén megkezdődik a Subaru Indianában működő üzemében, és várhatóan innen szállítják a típust más piacokra, így Európába és Japánba is.