Megújul a Lexus IS

2005.03.02. 13:27

A Toyota luxusmárkájának legkisebb modellje már dízelmotorral is kapható lesz. A felújított IS leginkább csak méreteiben és alapvető felépítésében emlékeztet az elődjére, részleteiben azonban teljesen megújult. A Lexus formatervezői már az új, L-Finesse néven emlegetett letisztult, de dinamikát sugalló stílusban alkották meg az IS második generációját. Az autót nagy, egybefüggő felületek, határozott, íves élek és a klasszikus, hátsókerék-hajtású limuzinokra oly jellemző arányok teszik jellegzetessé. Érdekes, hogy egyes részletmegoldások ugyan ismerősnek tűnnek, de összességében határozott, önálló egyéniségnek tűnik az IS.

Műszaki szempontból is alaposan megújították a típust: a korábbi 2 és 3 literes soros hathengeres benzinmotorok helyett ezúttal egy 2,5 literes, 204 lóerős közvetlen befecskendezéses és változó szelepvezérlésű V6-ost és a Toyota Avensisben is bemutatott 177 lóerős 2,2 literes négyhengeres turbódízelt szerelnek az autó orrába. Így már típusjelzés alapján is könnyen meg lehet majd különböztetni a régi és az új változatokat, hiszen az IS200 és az IS300 helyét az IS220D és az IS250 veszi át. Az új motorokhoz hatsebességes váltók járnak: a dízel IS-t csak kézi váltóval készítik majd, míg a hathengeres benzinmotor mellé kézi és kézzel is kapcsolható automata váltót egyaránt rendelhet majd a vásárló. A típus futóműve a manapság szokásos elrendezést követi: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul pedig több lengőkaros felfüggesztéseket találunk, amelyek jórészt alumínium elemekből állnak.

Sajnos egyelőre csak részleges információink vannak az új IS menetteljesítményeiről. Annyit sikerült megtudnunk, hogy a leggyorsabb, benzines kéziváltós modell végsebessége 220 km/h, és 8,4 másodperc alatt gyorsulhat 100 km/h-ra. Mindeközben az autó átlagosan 9,3 liter benzint fogyaszt, ami az 1,56 tonnás súlyt figyelembe véve nem is rossz eredmény.

Természetesen a legkisebb Lexushoz is alapáron jár a legtöbb manapság elérhető biztonsági elektronika. A VDIM nevű rendszer egyesíti a blokkolásgátló, a kipörgésgátló és a menetstabilizáló program funkcióit, így a hátsókerék-hajtás ellenére az IS-t nehéz kihozni a sodrából. Ha azonban elkerülhetetlennek tűnik a baleset, a PCS elnevezésű ütközés-előrejelző rendszer igyekszik minimálisra csökkenteni a károkat: megfeszíti a biztonsági öveket, és utasítja a fékrendszert, hogy a fékpedál lenyomására a lehetséges legnagyobb lassulással fékezzen.

Talán említenünk sem kellene, de az IS-hez a szórakoztató és információs rendszerek legkorszerűbb változatai is rendelkezésre állnak, ahogy szinte minden más is, amiért egy luxusautó-vásárló manapság pénzt szokott adni. Az autóhoz rendelhető lesz MP3 és WMA fájlok lejátszására is alkalmas hi-fi hatlemezes CD-tárral és tizenhárom hangszóróval, DVD lejátszó, szellőztetett ülések, hangfelismerő rendszer, Bluetooth kapcsolat, tolatást segítő rendszer amely képernyőn vázolja az autó aktuális helyzetét az akadályokhoz képest, és persze van kulcs nélküli indítórendszer épp úgy mint kanyarokba bevilágító xenon-fényszórók.

Az új Lexus IS várhatóan az év második felében kerül forgalomba, és a Toyota illetékesei az eddig elhangzott nyilatkozatok szerint abban reménykednek, hogy az új dízelmotornak köszönhetően az elődjénél jóval sikeresebben szállhat szembe az európai konkurenciával.