Aston Martin V8 Vantage: új Porsche-verő a láthatáron

2005.03.02. 16:11

A Ford brit sportkocsi-márkája végre bemutatta legkisebb modelljét, amelynek prototípusát már több mint két éve leleplezték . A késlekedés oka a gyáriak szerint a minden eddiginél alaposabb tesztelés volt: összesen 78 prototípus készült, amelyek több mint 1,5 millió kilométert tettek meg a világ különböző tájain szélsőséges időjárási- illetve útviszonyok között. Gyakorlatilag ugyanazt a programot csinálták végig, amit a nagy gyártók szoktak milliószám eladható tömegmodellek esetén. Az alaposság persze nem véletlen: a V8 Vantage várhatóan minden idők legnagyobb darabszámban értékesített Aston Martinja lesz, és olyan típusokkal kell versenybe szállnia, mint a Porsche 911 Carrera vagy éppen a Ferrari F430-as.

Az új típus az Aston Martin új, VH jelű platformjára épül, amelyet először a DB9-esben használtak fel. A vázszerkezet alapját egy szegecselt-ragasztott alumínium struktúra adja, hasonló a repülőgép-iparban alkalmazott szerkezetekhez, a karosszéria elemei pedig alumíniumból és műanyagból készültek. A belső alkatrészek egy része, például az ajtók belső tartóelemei magnézium öntvényből készültek. A 4,383 méter hosszú, 1,866 méter széles és 1,255 méter magas sportkocsi az ultrakönnyű anyagok használata ellenére is 1570 kg tömegű, a vadiúj 4,3 literes V8-as 380 lóerejének azonban meg sem kottyan ekkora súly. Az új motor, amelyet Kölnben, az Aston Martin saját motorgyárában készül, a látszat ellenére nem a Jaguar V8-asának átdolgozott változata, hanem teljesen új konstrukció olyan, elsősorban versenymotorokra jellemző részletekkel, mint az oldalgyorsulás káros hatásait teljesen kiküszöbölő szárazkarteres kenés. Az első tengely mögé helyezett V8-as kardántengelyen keresztül csatlakozik a hátsó tengely elé épített hatsebességes váltóhoz, így a tervezőknek sikerült az egyes tengelyek terhelését csaknem azonos szinten tartani: az első kerekekre az autó teljes tömegének 49%-a esik, a maradék 51% pedig a hajtott hátsó tengelyre nehezedik. Így az elöl és hátul egyaránt kettős kereszt-lengőkaros futómű mindenféle trükkök nélkül is kiváló úttartást biztosít az autó számára.

Az Aston Martin V8 Vantage a sok műszaki hókuszpókusz ellenére menetteljesítményei alapján legfeljebb átlagosnak mondható a kategóriában: 5 másodperc alatt gyorsulhat 100 km/h-ra, a végsebessége pedig 280 km/h. Mindez - a nagy tömeggel együtt - esősorban az autó gazdag felszereltségének köszönhető. A belépő szintű Aston belülről minden létező luxussal el van látva: az ülések elektromosan állíthatók, a megfelelő hőmérsékletről automata légkondicionáló gondoskodik, a kárpitok és burkolatok valódi bőrből és fából készültek, az utasok biztonságáról négy légzsák gondoskodik, és még sorolhatnánk a költséges és súlyos extrákat oldalakon keresztül. Az Aston a V8 Vantage modellel a leggazdagabb ezer megszállott autórajongó játékszere helyett a felső tízezer elsőszámú kedvencévé próbál válni, és ezért láthatóan a számháborúban is hajlandóak alul maradni: az új típus nyers menetteljesítmények helyett angolosan elegáns stílust és kompromisszumoktól mentes vezetési élményt ígér.