Évtizedes mélyponton az európai autóeladások

2005.03.17. 13:13

Rég nem volt olyan rossz februárja az autóiparnak Európában, mint az idén. Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint a régi EU-tagországokat figyelembe véve alig egymillió autót sikerült eladni a hónap során, ilyen pedig 1995 óta nem fordult elő. Az új tagországok persze nemigen zavarják a statisztikát, hiszen alig több, mint 50 ezer jármű kelt el ezeken a piacokon.

A tavalyi év februárjához képest összességében 4,1%-os visszaesést mutatnak a számok, ami az elemzők szerint egyrészt az autógyártók által különféle kedvezményekkel gerjesztett tavaly év végi vásárlói rohamnak, másrészt a vásárlók viszonylag új keletűi spórolási hajlamának köszönhető. "Az emberek manapság az autón spórolnak, mert ez a legegyszerűbb megoldás" - mondta egy német elemző, majd hozzátette, hogy ez valószínűleg hosszabb távon is így marad. Ráadásul az első két hónap arra enged következtetni, hogy az erős euró és a túlkínálat miatt igencsak kiélezett verseny révén amúgy is komoly veszteségeket elszenvedő gyártók nagyon kemény év elé néznek. "A január is alatta maradt a várakozásoknak és a február is, így egyre nagyobb annak a veszélye, hogy az autóeladások az idén nem érik el a 2004-es szintet sem" - figyelmeztette ügyfeleit a Morgan Stanley, egy neves brit befektetési tanácsadó cég.

A részeredményekből jól látszik, hogy a viszonylag friss modellekkel rendelkező gyártóknak van esélyük, hogy a krízishelyzetben is jól szerepeljenek. Az új 1-es és 3-as sorozat révén a BMW például 23,9%-os eladás-növekedést könyvelhetett el, míg például a Fiat csoport, ami az év későbbi szakaszában mutatja be új modelljeit, 16,7%-os visszaesést volt kénytelen elszenvedni. Pozitív meglepetést okozott a dél-koreai Kia (+69,1%) és a General Motors európai leányvállalata (+10,5%), viszont számos korábbi sikermárka, így a Toyota, a Renault, a Mazda, a Mercedes vagy épp a Nissan eladásai jelentős csökkenést mutattak.

Persze az autóvásárlás főszezonjai, a tavasz és az ősz még hátra van, és elképzelhető hogy különféle engedményekkel és akciókkal a gyártók visszaszerezhetik a növekedés látszatát, de ezt már csak saját nyereségük rovására tehetik.