Egy nemrégiben nyilvánosságra került jelentés szerint a több mint
2000 kilométernyi osztrák autópályáknak mindössze 13%-a üti meg a
különösen biztonságos szintet. Ez főleg annak fényében meglepő,
hogy a Nagy-Britanniában található autópályák 91, Hollandiában 77,
Svédországban pedig 78%-a ebbe a kategóriába esik.
Az európai közúthálózatot értékelő szervezet, az EuroRAP
értékelésében összesen 405 osztrák útszakaszt vizsgáltak, a megtett
kilométerek és a 2000 és 2003 között bekövetkezett halállal vagy súlyos
sérüléssel végződött balesetek összefüggésében.
Mindössze 33 szakasz kapott biztonságos minősítést, 357 szakasz
alacsony, illetve közepes baleset-veszélyességi mutatóval éppen elment,
míg 15 szakasz a közepes mértéknél fokozottabban balesetveszélyes.
A felmérések tükrében érdekes, hogy a közlekedési miniszter,
Hubert Gorbach továbbra is kitart azon törekvése mellett, hogy az
autópályák egyes kiemelt szakaszain
a sebességhatárt 130-ról 160 km/h-ra emeljék. A közlekedési
miniszter azért tartotta fontosnak megerősíteni már bejelentett
szándékait, mert a koalíció néppárti közlekedési államtitkára
kijelentette, hogy az emelést csak különleges közlekedésbiztonsági
felszereltségű, háromsávos szakaszokon lehetne végrehajtani.
A miniszter szerint az államtitkár csak magánvéleményének adott
hangot, álláspontját nem egyeztette a minisztériummal. Ráadásul a
160-as tempóra megfelelő szakaszokat már ősszel kijelölték, így biztos,
hogy a tervezetből gyakorlat lesz, igaz, egyelőre csak kísérleti
jelleggel, megfelelő időjárási és forgalmi viszonyok esetén. Az osztrák
autósok többsége egyébként támogatja a sebességhatár emelését, bár
közülük a
legtöbben úgy gondolják, a 160 helyett elegendő lenne 145 km/h-ra
emelni a maximális sebességet.