Veszélyesek az osztrák autópályák, a miniszter mégis gyorsítana

2005.03.18. 13:13

Egy nemrégiben nyilvánosságra került jelentés szerint a több mint 2000 kilométernyi osztrák autópályáknak mindössze 13%-a üti meg a különösen biztonságos szintet. Ez főleg annak fényében meglepő, hogy a Nagy-Britanniában található autópályák 91, Hollandiában 77, Svédországban pedig 78%-a ebbe a kategóriába esik.
Az európai közúthálózatot értékelő szervezet, az EuroRAP értékelésében összesen 405 osztrák útszakaszt vizsgáltak, a megtett kilométerek és a 2000 és 2003 között bekövetkezett halállal vagy súlyos sérüléssel végződött balesetek összefüggésében. Mindössze 33 szakasz kapott biztonságos minősítést, 357 szakasz alacsony, illetve közepes baleset-veszélyességi mutatóval éppen elment, míg 15 szakasz a közepes mértéknél fokozottabban balesetveszélyes.
A felmérések tükrében érdekes, hogy a közlekedési miniszter, Hubert Gorbach továbbra is kitart azon törekvése mellett, hogy az autópályák egyes kiemelt szakaszain a sebességhatárt 130-ról 160 km/h-ra emeljék. A közlekedési miniszter azért tartotta fontosnak megerősíteni már bejelentett szándékait, mert a koalíció néppárti közlekedési államtitkára kijelentette, hogy az emelést csak különleges közlekedésbiztonsági felszereltségű, háromsávos szakaszokon lehetne végrehajtani.
A miniszter szerint az államtitkár csak magánvéleményének adott hangot, álláspontját nem egyeztette a minisztériummal. Ráadásul a 160-as tempóra megfelelő szakaszokat már ősszel kijelölték, így biztos, hogy a tervezetből gyakorlat lesz, igaz, egyelőre csak kísérleti jelleggel, megfelelő időjárási és forgalmi viszonyok esetén. Az osztrák autósok többsége egyébként támogatja a sebességhatár emelését, bár közülük a legtöbben úgy gondolják, a 160 helyett elegendő lenne 145 km/h-ra emelni a maximális sebességet.