A kínaiak biztosan nem mentik meg az MG-Rovert

2005.04.13. 15:43

Miközben mindenki felvásárlásról beszélt, a kínaiak csak a Rover típusokra és a jól csengő márkanevekre pályáztak. "A Shanghai Automotive soha nem tervezte az MG-Rover felvásárlását" - írták a napokban a kínai állami lapok, és miután a kínai autógyártó állami kézben van, ez a kijelentés többé-kevésbé hivatalosnak tekinthető. A Shanghai Automotive (SAIC) ráadásul állítólag már meg is kapta egy részét annak, amiért a tárgyalásokat megkezdte: a Rover 75-ös és 25-ös típusok, valamint a K-sorozatú motorok összes dokumentációja és gyártási joga állítólag már az övék, egyedül márkanevet nem sikerült még szerezni az autókhoz. Valószínűleg a Rover nevet is megkapták volna, de az még mindig a BMW tulajdona, így az MG-Rover azt nem adhatta el. Persze egyáltalán nem kizárt, hogy a kínaiak később megállapodnak a BMW-vel, de az már egy másik történet.

A britek háza táján közben tovább zajlanak az események: az MG-Rover 6,5 millió font állami segítséget kapott a hét elején, de ez a jelenlegi veszteségek mellett legfeljebb egy-másfél hétre elég. Így újabb források híján hamar vége lehet az utolsó független brit autógyártó agóniájának. Állítólag az 2000-ben felvetett terv is újra felmerült, hogy teljesen építsék le a tömegmodellek gyártását Longbridge-ben - így a gyártósorok egy részét valószínűleg még eladhatnák a SAIC-nak - és a gyártó az MG TF sportkocsival folytassa a harcot a túlélésért. Egyes becslések szerint ezzel a cég 6000 dolgozójából 1000 tarthatná meg az állását, de egyelőre egyáltalán nem biztos, hogy ehhez a tervhez talál befektetőket a jelenlegi vezetés vagy a brit kormány.

A legnagyobb baj az, hogy az MG-Rovernek jelenleg egyáltalán nincsenek bevételei: a gyártás még a múlt héten leállt a beszállítók bizalmatlansága miatt, és az állami segítségből egyelőre csak a munkások kifizetésére, illetve néhány elengedhetetlenül fontos számla kifizetésére telik, a gyártás újraindítására nem. Jelenleg az egyetlen járható útnak az mutatkozna, ha a kormány további tíz- vagy százmilliókkal segítené az MG-Rovert, de erre egyelőre elég kevés az esély, annál is inkább, mert az ilyesféle segélyek kiutalása az EU-ban érvényes központi jogszabályok szerint nem is olyan egyszerű feladat.