Csökkent a Ford első negyedévi nyeresége

2005.04.21. 11:23

Az amerikai autógyártó-óriás 1,2 milliárd dolláros nyereséggel zárta 2005 első három hónapját. A jó hír az, hogy a cég nem veszteséges, rossz hír viszont, hogy tavaly ilyenkor még 1,95 milliárd dollárt vághatott zsebre a cég. A korábbi független elemzések persze még rosszabb eredményeket jósoltak, így a részvényeseknek nehéz lesz eldönteniük, hogy inkább sírjanak vagy nevessenek. A GM 1,1 milliárdos veszteségére gondolva persze még jól áll a Ford szénája, de a cég a második negyedévre már veszteségre, vagy legfeljebb nullszaldóra számít.

A Ford egyébként a biztos piacnak tűnő Amerikában hasonló problémákkal küzd, mint a General Motors: a cég saját maga kénytelen gondoskodni dolgozói egészségbiztosításáról, ami egyre nagyobb teher az éleződő piaci versenyben. Ráadásul a nyersanyagárak is egyre magasabbak lesznek, miközben a kereslet csökken a Ford megélhetését nagy részben biztosító benzinfaló terepjárók és kisteherautók iránt. 2005 első negyedévében konkrétan 3,7%-kal kevesebb autót adtak el Észak-Amerikában a korábban kitűzött célmennyiségnél: 940 ezer helyett csak 905 ezer Fordot vásároltak. Ráadásul a külföldi részlegek - a Ford of Europe és a Premier Automotive Group sem segít túl sokat, mivel vagy veszteségesek, vagy legfeljebb minimális nyereséget termelnek.

A folyamatos piacvesztés miatt a bankok is egyre kevésbé bíznak a Fordban, amelyet már az a veszély fenyeget, hogy a legalacsonyabb hitelképességi kategóriában találja magát. A legnagyobb baj azonban az, hogy láthatóan a Ford vezetése sem tudja pontosan, mit is kellene tennie. Az új modellek többsége a legtöbb elemző szerint nem elég vonzó, és az egyre csak erősödő japán és dél-koreai konkurenciát nézve ez semmi jót nem jelent.